Economie

Unilever verkoopt meer hygiëneproducten en minder ijs

Schoonmaak- en levensmiddelenproducent Unilever heeft in het eerste kwartaal een verschuiving van de vraag naar zijn producten gemerkt door het coronavirus. Zo werden er meer hygiëneproducten zoals schoonmaakmiddelen verkocht, maar kreeg met name de verkoop van producten als ijs een tik.

ANP
23 April 2020 08:28Gewijzigd op 16 November 2020 19:00

Die ijstak heeft te lijden onder de lockdown die in veel landen geldt. Daardoor worden er buitenshuis, zoals in het park of op het strand, veel minder ijsjes verkocht. Financieel directeur Graeme Pitkethly verwacht dat het onderdeel, dat veelal goed is voor een jaarlijkse omzet van 3 miljard euro, ook in het lopende kwartaal nog zwaar wordt geraakt.

„Ongeveer 70 procent van onze verkopen vinden in het tweede en derde kwartaal plaats. Dat zal nu niet lukken als mensen in veel landen nog binnen moeten blijven.” Unilever doet zijn best om ijsjes op een andere manier in handen van consumenten te krijgen. Mensen willen volgens Pitkethly nog steeds ijs eten, maar moeten dat nu thuis doen.

Ook de Food Services-tak, die onder meer producten voor de horeca maakt, merkt de gevolgen van de coronamaatregelen. In veel landen zijn of waren horecagelegenheden gesloten.

Volgens Pitkethly heeft Unilever het voordeel een groot bedrijf te zijn met veel verschillende producten. Daardoor kan het tegenvallers in een productgroep makkelijker opvangen. Zo bleef de omzet in het eerste kwartaal met 12,4 miljard euro vrijwel gelijk ten opzichte van een jaar eerder. Groei zat er daarbij nog in de ontwikkelde markten, terwijl de opkomende markten juist krimp lieten zien.

Unilever zegt de kosten scherp in de gaten te houden, maar wil ook blijven investeren. Het bedrijf betaalt ook volgens plan een kwartaaldividend uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer