Toch te zwaar
Tijdens de Kampeer & Caravan Jaarbeurs worden weer heel wat nieuwe caravans aangeschaft. Vaak blijkt pas achteraf dat de caravan eigenlijk te groot en te zwaar is voor de beschikbare trekauto. Om teleurstellingen en onveilige situaties te voorkomen, is er een website (www.caravantrekker.nl) waarop de caravanner direct kan bekijken welke formaat caravan goed getrokken kan worden.
Via een onlineberekening wordt een trekkracht-prestatierapport gepresenteerd, waarin helder aangegeven wordt of de combinatie veilig is, de combinatie goed mee kan komen met het verkeer en of er met een gerust hart bergachtige gebieden kunnen worden opgezocht.
Maar dat is niet het enige, www.caravantrekker.nl staat bol van zaken die van belang zijn voor de (beginnende) caravanner. Bij de aanschaf van een caravan wordt vaak alleen gekeken naar het maximale trekgewicht van de auto. Zeker zo belangrijk is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan en de beschikbare kracht van de motor. De website caravantrekker.nl heeft speciaal voor de beginnende caravanner een gedeelte waarin objectief en onafhankelijk advies gegeven wordt over het ’formaat’ caravan dat op een veilige manier getrokken kan worden. Niet alleen het beladen gewicht van de caravan is namelijk van belang, ook breedte, hoogte en (in mindere mate) stroomlijn verdienen aandacht. Om teleurstellingen achteraf te voorkomen kan op de website bijvoorbeeld precies berekend worden wat de prestaties zijn van de auto met aangekoppelde caravan. Onder auspiciën van de Nederlandse Caravan Club (NCC) is een computerprogramma ontwikkeld dat met een hoge mate van nauwkeurigheid voorspelt wat de prestaties zijn als achter de auto een caravan wordt aangekoppeld. Niet alleen de prestaties in de bergen (hellingspercentages) worden berekend, maar ook de topsnelheden op een vlakke weg en bij het rijden met tegenwind. Verder wordt aangegeven wat de snelheid zal zijn op autobaanhellingen. Zelfs acceleratietijden zijn beschikbaar. Al het cijfermateriaal wordt begeleid door heldere tekst, zodat de interpretatie eenvoudig is. Om snel een indruk te krijgen, wordt elke combinatie voorzien van een trekkersscore die varieert van nul tot vijf sterren. Het aantal zegt iets over de rijprestaties van de combinatie. De kleur van de sterren varieert van groen (veilig) tot rood (dan is de caravan eigenlijk te zwaar) en geeft een indicatie van de gewichtsverhouding tussen auto en caravan, die voor de verkeersveiligheid van belang is. Verder wordt een zestal deelscores gegeven voor onder andere het rijden in de bergen, de kracht in de hoogste versnelling en de topsnelheid, waarmee de gebruiker zelf kan bepalen welke aspecten belangrijk zijn.
De onlinedatabase bevat inmiddels meer dan 1750 verschillende auto’s. Staat het gezochte voertuig er niet bij, dan kan via een formulier een complete trekautoberekening worden aangevraagd, die bestaat uit zeven pagina’s tekst en grafieken.
Op de website is nog veel meer achtergrondinformatie te vinden over het trekken van caravans. Met enkele klikjes is na te gaan wanneer een E-rijbewijs noodzakelijk is. Ook zijn verslagen van ”Trekauto van het Jaar”-verkiezingen beschikbaar.