Economie

AH verlaagt prijs van huismerken

Albert Heijn breidt de prijzenslag onder de Nederlandse supermarkten uit naar de huismerken. De supermarktketen kondigde vrijdag aan blijvend de prijzen te verlagen van ruim 1000 huismerkproducten. De prijzen gaan gemiddeld tussen de 5 en de 25 procent omlaag.

ANP
17 September 2004 10:49Gewijzigd op 14 November 2020 01:39

Goedkoper worden onder meer sinaasappelsap, cola, appelmoes, chips, wasmiddelen, luiers en tandpasta. Albert Heijn grijpt de nieuwe prijsronde ook aan om de kwaliteit van de producten te verbeteren en het assortiment uit te breiden. Verder krijgen alle huismerkproducten een nieuwe etikettering en verpakking.

„Wij hebben de afgelopen maanden onderzoek verricht naar onze producten. De mening is dat de huismerken minimaal even goed, zo niet beter moeten zijn dan dezelfde producten van de A-merken. Dat heeft in een aantal gevallen ook tot verbeteringen geleid”, licht een woordvoerder toe.

Ook komt Albert Heijn met een luxe huismerk, AH Excellent. Onder dit merk vallen volgens de supermarktketen producten van unieke kwaliteit en bijzondere receptuur, zoals crunchy hazelnootpasta, olijfolie met truffelsmaak en pindakaas met cashewnoten.

Albert Heijns prijsverlaging van de huismerken luidt een nieuwe fase in van de prijzenslag in de supermarktwereld. Tot nu toe beperkte de een jaar oude strijd zich tot de grote merken. Die gingen de afgelopen maanden fors in prijs omlaag, waardoor de winstmarges op die merken flink kleiner werden.

Om die reden weken supermarkten uit naar de ”private labels” (huismerken). Volgens het onderzoeksbureau Information Resources is het aanbod huismerken sinds 2002 met ongeveer 8 procent toegenomen. Het aanbod A-merken daalde daarentegen met 3 procent.

Albert Heijn spreekt tegen dat door de nieuwe prijzenronde de winstmarges verdampen, op zowel de eigen als de grote merken. „Voorafgaand aan de start van de prijzenoorlog (oktober 2003) hebben we binnen het bedrijf een grote kostenverlaging doorgevoerd”, zei de woordvoerder. Volgens hem stelt die ingreep de supermarktketen in staat flinke prijsverlagingen door te voeren.

Het wachten is nu op stappen van de concurrentie. Supermarktconcern Laurus (Super De Boer, Konmar, Edah) liet eerder weten op elke stap van Albert Heijn te zullen reageren. Met name bij Super De Boer, dat opereert in het deel van de markt waar de prijzenslag het hardst woedt, moeten de prijzen altijd lager zijn dan die van Albert Heijn, verzekerde Laurus-topman H. Bruijniks begin september nog.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer