Binnenland

Controle gevaarlijke stoffen schiet tekort

Het toezicht op het vervoer van gevaarlijke stoffen schiet tekort. Dat stelt de Raad voor de Transportveiligheid in een donderdag gepubliceerd rapport.

Binnenlandredactie
17 September 2004 08:00Gewijzigd op 14 November 2020 01:39

De raad onderzocht het lekken van het brandgevaarlijke acrylnitril uit een wagon bij het station van Amersfoort op 20 augustus 2002.

Door een lekkage van een afsluiter kon in augustus twee jaar geleden 600 liter brandgevaarlijk en giftig acrylnitril uit een goederenwagon lopen. De wagon stond geparkeerd bij het Amersfoortse station. Naar aanleiding van dit voorval heeft de raad de regels voor het vervoer over spoor van gevaarlijke stoffen onderzocht en gekeken hoe hier in de praktijk mee omgesprongen wordt.

De onderzoekers stellen vast dat de regelgeving op dit gebied „fundamentele leemtes” vertoont en dat de controle „marginaal” is. „De resultaten van het ingestelde onderzoek hebben de raad verbaasd, zo niet verontrust”, meldt voorzitter Van Vollenhoven van de raad.

De raad dringt er zowel bij de sector als bij de overheid op aan maatregelen te nemen. De chemische industrie en vervoerders moeten hun verantwoordelijkheid nemen en beter toezicht houden op naleving van de voorschriften. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zou in de ogen van Raad voor de Transportveiligheid internationaal verdergaande veiligheidsafspraken moeten maken over het vervoer over spoor van gevaarlijke stoffen.

Zo vindt de raad dat voor treinwagons met brandbaar, giftig of explosief materiaal moet worden bepaald dat zij alleen nog op plekken mogen worden geparkeerd waar (bijna) geen risico’s zijn voor de omgeving.

Als een treinwagon met acrylnitril in één keer helemaal leegloopt door een beschadiging van buitenaf, kan dat dodelijke gevolgen hebben tot op meer dan 400 meter van de tankwagon. Bij een explosie van de wagon kunnen er zelfs tot op 1500 meter doden vallen.

De goederentrein waarin in 2002 lekkage ontstond, was door een samenloop van omstandigheden terechtgekomen op het stationsemplacement van Amersfoort. Volgens planning had de trein na korte tijd verder moeten rijden. Dat gebeurde echter niet, omdat de machinist elders werd opgehouden. De goederentrein was afkomstig uit het Botlekgebied en op weg naar de Noord-Duitse stad Lingen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer