‘Nieuwswebsites minder intensief bezocht dan begin coronacrisis’
Door de coronacrisis trekken nieuwswebsites- en apps nog steeds veel meer bezoekers dan gebruikelijk. Maar Nederlanders houden de nieuwswebsites wel minder obsessief in de gaten dan aan het begin van de coronacrisis. Dat meldt Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) op basis van bezoekerscijfers van NU.nl, AD.nl, Telegraaf.nl, NOS.nl en ruim twintig andere nieuwswebsites en -apps. De nieuwswebsites bereikten donderdag 12 maart samen meer dan 8 miljoen Nederlanders. Die dag kondigde de Amerikaanse president Trump een inreisverbod af voor Europeanen. Sindsdien zijn de nieuwswebsites boven deze grens gebleven, terwijl zij in januari en februari meestal niet meer dan 7 miljoen bezoekers trokken op een dag.
Wel bekijken de bezoekers van nieuwswebsites minder pagina’s dan aan het begin van de coronacrisis. Ook blijven ze korter hangen. Dat duidt er volgens VINEX-directeur Karin Schut op dat ze minder intensief bezig zijn met nieuws dan eerst. „Alle aspecten van de coronacrisis zijn inmiddels al belicht”, verklaart Schut. „Daardoor ontstaat er geen nieuwe interesse.” Ook het aantal bezoekers lijkt niet verder te stijgen. Vooral tussen 12.00 en 16.00 uur lezen veel mensen onlinenieuws. „Rond die tijd sturen nieuwswebsites veel pushberichten en komt ook RIVM met een update”, aldus Schut.