Duizenden bedrijven vragen banksteun, vooral horeca en retail
Nederlandse banken hebben inmiddels duizenden steunverzoeken van noodlijdende ondernemers ontvangen wegens de coronacrisis. Meerdere banken zegden bijna twee weken geleden toe ondernemers zes maanden uitstel te geven voor het aflossen van lopende leningen. Ook verschaffen enkele banken overbruggingskredieten waarbij de overheid borg staat onder de verruimde BMKB-regeling. Vooral retail- en horecaondernemingen kloppen aan voor hulp, geven meerdere banken te kennen.
ABN Amro geeft zo’n 57.000 zakelijke klanten uitstel in het aflossen van leningen en rentebetalingen. ABN Amro doet dat automatisch waarbij ondernemers tot deze dinsdag kunnen aangeven dat zij géén uitstel van betaling hoeven. ABN Amro kreeg sinds de verruiming van de BMKB-regeling ongeveer 2000 aanvragen voor overbruggingskredieten. „Die komen vooral van ondernemingen in retail, horeca en transport en logistiek”, meldt de bank.
Bij Rabobank vroegen inmiddels 25.000 bedrijven om uitstel. Er werden 3500 aanvragen voor een overbruggingskrediet ingediend. De meeste bedrijven die bij Rabobank een beroep doen op de steunregelingen zijn actief in de sectoren horeca, retail, sierteelt, transport, commerciële dienstverlening en industrie. Ondernemers maken zich volgens de Rabobank onder meer zorgen over hun liquiditeit op korte termijn, en over het herstel van hun verdienvermogen op lange termijn.
Tien procent van de klanten in het midden- en kleinbedrijf (mkb) van ING heeft zich bij die bank gemeld voor uitstel van aflossingsbetalingen. „Het zijn vooral zzp’ers en de ondernemers met minder dan 10 werknemers die veel aankloppen”, aldus een woordvoerder. „Zij zijn meestal actief in sectoren die afhankelijk zijn van consumentenuitgaven zoals horeca, retail, evenementen, en ook de kweek.”
Triodos heeft uitstel verleend aan 300 klanten. De interesse voor de BMKB-regeling wordt onder hen nog geïnventariseerd, maar zeker dertig hebben al aangegeven zo’n overbruggingskrediet nodig te hebben. De meerderheid van de zakelijke klanten die een beroep doen op de steunregelingen is actief in de sectoren horeca, recreatie, kunst en cultuur, laat een woordvoerder weten.
Inmiddels heeft Volksbank ongeveer 500 verzoeken in ontvangst genomen en behandeld, zegt een woordvoerder. „Dat is zo’n 80 procent van onze klanten met een hulpvraag.” De Volksbank is nog intern aan het onderzoeken of er een borgstellingsregeling kan worden ingesteld.