Gratis parkeren voor vliegtuigen
Duizenden vliegtuigen die voorlopig aan de grond blijven, vormen een logistieke uitdaging voor luchthavens. De coronacrisis brengt de plannen van Twente Airport in een stroomversnelling.
Het is een ongewoon gezicht: vliegtuigen die kop-tegen-staart op start- en landingsbanen worden geparkeerd om zo efficiënt mogelijk met de beschikbare ruimte om te springen. Nu steeds meer luchtvaartmaatschappijen hun toestellen aan de grond houden en alleen nog hoogstnoodzakelijke vluchten –voor repatriëring en hulpgoederen– worden uitgevoerd, staat de luchtvaartsector voor een nieuwe uitdaging: waar laat je al die vliegtuigen? Op Schiphol worden ongebruikte toestellen geparkeerd op de Aalsmeerbaan en ook regionale luchthavens bieden hun diensten aan. Voor Twente Airport brengt de coronacrisis geplande ontwikkelingen in een stroomversnelling.
„Het gaat niet alleen om het parkeren van vliegtuigen. Geparkeerde vliegtuigen hebben namelijk ook regelmatig onderhoud nodig door gecertificeerde bedrijven”, vertelt directeur Meiltje de Groot van Twente Airport. „We zijn al even bezig om een cluster op te zetten met onderhoudsbedrijven uit de regio Twente en voerden daarover gesprekken met luchtvaartmaatschappijen.”
Twente Airport biedt ruimte aan zeven widebody- en tien narrowbody-toestellen. De Groot stelt die ruimte graag beschikbaar aan luchtvaartmaatschappijen, maar ziet het parkeren van vliegtuigen niet als doel op zich.
„We vinden dat wij deze uitdaging als Nederlandse luchthavens moeten oplossen. Daarom willen we primair Nederlandse maatschappijen faciliteren. We rekenen, net als de andere luchthavens, voorlopig geen parkeerkosten. Buitenlandse partijen krijgen korting.”
Naast Twente Airport bieden ook Groningen Airport Eelde en Eindhoven Airport parkeerruimte aan.