Slappe zomer voor autoverkoop
De zomermaanden in 2004 waren voor autoverkopers slapper dan de zomer van 2003. In juli verkochten ze 5 procent minder personenwagens dan in 2003; in augustus 0,8 procent minder.
De vereniging van Europese autofabrikanten ACEA heeft dat dinsdagochtend gemeld. De vereniging wijt de daling aan economische onzekerheden in een aantal landen.
De vereniging, die ook beschikt over verkoopcijfers van buiten Europa gefabriceerde auto’s, wijt de daling aan economische onzekerheden in een aantal landen. Nederlandse dealers gingen mee in de negatieve trend. De verkopen in juli waren 4,3 procent lager dan een jaar eerder, in augustus was dat zelfs 11,3 procent minder.
De slappe zomer volgt op een voorjaar waarin in Europa nog redelijk veel nieuwe wagens op de weg kwamen. De verkopen in het eerste halfjaar waren 3,3 procent hoger dan dezelfde periode in 2003. De toename is nu afgezwakt tot 1,9 procent.
Vooral Mercedes en Volkswagen lijken uit de gratie. Van deze merken zijn in augustus ongeveer 15 procent minder stuks verkocht in Europa. Peugeot en Citroën zitten ook in de min. Autokopers kiezen vaker voor Japanse en vooral Koreaanse merken. Ook Jaguar verkoopt goed in Europa: ongeveer eenderde meer dan in de zomer van 2003. In Amerika daarentegen stagneert de verkoop van Jaguar.