Mobiele kijkkastjes
Het succes van sms geeft de telecomsector weer moed. Als de mobiele beller bereid is zijn geld te vergooien aan het versturen van 160 letters, waarom dan niet aan plaatjes of filmpjes? Makers van mobieltjes proberen munt te slaan uit MMS, de opvolger van sms, of andere multimediaal vermaak.
„Het oog wordt niet verzadigd met zien en het oor wordt niet vervuld van horen”, schreef een wijs koning, zo’n 3000 jaar geleden. Wie rondloopt op CeBIT, ’s werelds grootste computerbeurs, ziet die waarheid overal bevestigd. Tienduizenden bezoekers lopen te watertanden langs de stands waar de nieuwste mobieltjes zijn uitgestald. Tegelijkertijd proberen fabrikanten van nieuwe toestellen steeds meer het oog te strelen.
Dat je met een mobiele telefoon ook kunt bellen, lijkt bijzaak. Mobiele bellers tasten diep in de buidel om te sms’en. Een eenvoudige rekensom leert dat het versturen van een sms-bericht, omgerekend per letter, ruim 70.000 keer zo duur is als een e-mail. Dat weerhoudt de wereldbevolking er niet van om 30 miljard sms’jes per maand te verzenden. Kassa voor KPN en diens concurrenten.
Maar de mogelijkheden van sms zijn beperkt. Weliswaar proberen grappenmakers met komma’s, haakjes en vraagtekens figuren te brouwen, zoals deze verjaardagsslinger: :..:**:..:**:._.:, maar dat blijft toch behelpen. Veel bellers tikken die berichten niet zelf in, maar kopiëren ze naar elkaar. Op internet zijn duizenden kant-en-klare berichten te vinden. Het is niet te hopen dat die een doorsnee vormen van wat er zoal ’ge-essemest’ wordt, want het grootste deel hiervan heeft een schunnig karakter.
De telecomindustrie hoopt dat zo’n zelfde succes weggelegd is voor Multimedia Messaging Service, MMS. Dat is een dienst die plaatjes, foto’s en melodietjes van de ene naar de andere telefoon verzendt. Het Finse bedrijf Nokia, onbetwist marktleider, verwacht er veel van. „Eind dit jaar is de helft van alle Nokia’s geschikt voor MMS”, meldt directeur Matti Alahuhta op de persconferentie, één dag voordat CeBIT begint.
Een van de eerste Nokia-modellen die over MMS beschikken, zal de 7650 zijn, een toestel met ingebouwde camera. Dat betekent dus: klikken, tikken en zenden. De ontvanger krijgt dan een foto op zijn schermpje, een paar regels tekst of een ingesproken boodschap. Het plaatje ziet er niet beroerd uit. Het scherm bevat 176 bij 208 pixels die 4096 verschillende kleuren kunnen vertonen.
Ook Ericsson maakt zijn toestellen gereed voor MMS. Jonas Gunnarson krijgt juist een bericht binnen. ”Greetingcard. Read now”, staat er op het schermpje van zijn T68i. Het is een ministripverhaal van drie plaatjes, over de kat Garfield die een fitnesscursus geeft. Gunnarson laat zien hoe je de nieuwste muzieknummers, voorzien van plaatjes van de bijbehorende popgroep, ontvangt. Terwijl MMS nog moet beginnen, is het aanbod al groot, variërend van horoscopen tot recepten. De bediening lijkt op die van een e-mailprogramma: je kiest een naam uit het adressenboek, en het programma heeft vakjes voor kopieën (CC) of onzichtbare kopieën (BCC) naar andere personen. Versturen naar een e-mailadres behoort eveneens tot de mogelijkheden.
RealOne Player
Veel huidige mobieltjes kunnen al radio ontvangen, maar met de komst van deze toestellen belandt de mobiele telefonie in een nieuw tijdperk. „Vergelijk het met de overgang van radio naar tv”, zegt fabrikant Nokia. Dat is goed te zien aan een ander Nokia-topmodel, de 9210i. Die is als eerste telefoon uitgerust met RealOne Player, zodat gebruikers via internet Radio Oxigeno uit Colombia kunnen beluisteren of op het schermpje internet-tv kunnen kijken. Televisiekijken kon al langer op Koreaanse telefoons, maar in Europa is dit niet eerder vertoond.
Een dubieuze primeur, zo blijkt, want daarmee slaat de media-industrie haar vleugels uit in de wereld van de mobiele telefonie. Tijdens dezelfde persconferentie, vorige week dinsdag, kondigde Nokia een langdurige overeenkomst aan met de makers van de filmserie Star Wars. Plaatjes en melodietjes uit de film dienen straks als lokaas voor de Nokia-modellen 3410, 3510 en de 3300-serie.
Het begrip convergentie betekende vroeger de samensmelting tussen pc en tv, maar inmiddels strekt zich dat uit tot de mobiele telefoon. Ericsson heeft al volop onderzoek verricht naar de interesse van mediamagnaten zoals Endemol, Ravensburger, Sega, EMI en Bertelsmann, om niet alleen via de tv en internet maar ook via de telefoon hun entertainment te verkopen. Voorlopig kibbelen ze nog over de manier van afrekenen, zo blijkt uit het onderzoek. Maar dat de mobiele kijkkast er komt, is duidelijk. Want het oog wordt niet verzadigd met zien.