CBS merkt nog geen coronadip in consumentenvertrouwen
Het Nederlandse consumentenvertrouwen voor de maand maart vertoont een stabiel beeld, ondanks de coronacrisis. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt de graadmeter uit op hetzelfde niveau als in februari.
Ongeveer 85 procent van de respondenten van het consumentenonderzoek had al gereageerd op de enquête voordat de vergaande maatregelen tegen de verspreiding van het nieuwe coronavirus vorige week donderdag van kracht werden. Waarschijnlijk komt het effect van deze maatregelen nog niet tot uiting in het gemeten consumentenvertrouwen van maart, aldus het statistiekbureau.
Het oordeel over het economisch klimaat in de komende twaalf maanden verslechterde wel fors. Maar dat wordt volgens het CBS gecompenseerd door een verbetering van het oordeel over de economische situatie van de afgelopen twaalf maanden. Ook duiden de cijfers op een lichte stijging van de koopbereidheid.
Met een niveau van min 2 ligt het consumentenvertrouwen in maart nog altijd boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat staat op een stand van min 5. Het vertrouwen bereikte in januari 2000 met een score van 36 de hoogste stand ooit. Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013, toen de graadmeter 41 punten onder nul stond.
Het CBS kwam vrijdag ook met een update over de daadwerkelijke consumptie. De meest actuele gegevens zijn van de maand januari. Toen hebben consumenten 1 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. De groei van de consumptie door huishoudens was daarmee een stuk kleiner dan in december, toen nog sprake was van een plus van 2,9 procent. Dat komt onder meer doordat huishoudens minder gas verstookten.