Nettowinst supers daalt fors
De nettowinst van supermarkten is in 2003 gemiddeld met 27 procent gedaald. Belangrijkste oorzaak hiervoor is de prijzenslag. Een op de elf consumenten heeft sinds het uitbreken van de prijzenoorlog in oktober 2003 zijn vertrouwde supermarkt vaarwel gezegd.
Dat blijkt uit een woensdag gepresenteerd onderzoek van accountantsorganisatie Deloitte onder 167 supermarkten. De prijzenslag holt de marges uit van zowel buurtsuper als de zogeheten full service supermarkten. Gemiddeld bedroeg de nettowinst vorig jaar 1,2 procent van de omzet.
Supermarkten kampten in 2003 verder met stijgende personeelskosten. Deze stijging zal in 2004 lager uitvallen. Toch verwachten de grootgrutters voor dit jaar ook een winstdaling.
Uit het onderzoek blijkt verder dat speciaalzaken als bakker en slager terrein verliezen op de grote supermarkten. Door de nadruk te leggen op goede producten tegen een lage prijs groeien vooral de marktaandelen van Aldi, Lidl en Jumbo. Laurus verliest terrein en het marktaandeel van Albert Heijn is stabiel.
De marktpositie van Laurus en Albert Heijn weerspiegelt de resultaten van de twee grote concurrenten in de prijzenslag. Vorige week maakte Laurus een verlies bekend van 15 miljoen euro over het eerste halfjaar, terwijl Albert Heijn over dezelfde periode nog een bescheiden winst kon noteren.
Alle consumenten merken de prijsdalingen van producten op. Ruim 60 procent van de consumenten schat de prijsdaling zelfs op meer dan 3 procent. De traditionele folder geldt nog altijd als beste vergelijkingsmiddel van A-merken van verschillende ketens. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten veelal niet alle producten vergelijken, maar afgaan op de totale prijs van de boodschappen in de winkelwagen.
Vooral de eerste maanden van de prijzenoorlog -Albert Heijn zette in oktober vorig jaar de toon- wisselden consumenten van supermarkt. Ongeveer een op de elf consumenten heeft de vertrouwde supermarkt definitief vaarwel gezegd, aldus Deloitte. In plaats daarvan winkelt de consument veelal bij verschillende supers. Ruim 60 procent bezoekt zelfs ten minste drie winkels per week. De eerste ondernemer kan zich verheugen op een kar met gemiddeld 70 euro aan boodschappen, de tweede slaat 23 euro op de kassa aan en de derde krijgt slechts 10 euro in het laatje.
Door de krimpende resultaten gaat slechts één op de drie ondernemers op korte termijn investeren in inventaris, koeling of uitbreiding. Voor de langere termijn is dit percentage met 57 procent duidelijk rooskleuriger. Opvallend is de verwachting van ondernemers dat winkels niet langer open zullen blijven. Het onderzoek spreekt zelfs van een daling met gemiddeld een uur.