Economie

Informatie financiële bijsluiter soms fout

De financiële bijsluiters van levensverzekeraars geven in een kwart van alle gevallen foute informatie.

ANP
7 September 2004 08:53Gewijzigd op 14 November 2020 01:36

Vooral de cijfermatige gegevens over risico, rendement en kosten blijken vaak niet te kloppen, zo staat in een maandag gepubliceerd onderzoek van het bureau MoneyView.

Sinds 2002 zijn bedrijven verplicht klanten uitleg te geven over hun financiële producten. MoneyView heeft alleen de bijsluiters van levensverzekeraars bekeken, omdat deze niet alleen standaardteksten bevatten maar ook persoonlijke informatie.

Twee jaar geleden heeft het bureau ook al onderzoek gedaan naar de bijsluiters van levensverzekeraars. Toen bleek 70 procent onjuiste informatie te bevatten. Dat percentage is nu gedaald naar 25 procent. „Schokkend”, lichtte een woordvoerder toe. „Een bijsluiter is een belangrijk document bij de keuze voor een financieel product.”

Uit het onderzoek kwam naar voren dat bijvoorbeeld de uitkering van een levensverzekering veel lager kan uitvallen dan in de bijsluiter vermeld staat. Het verschil kan oplopen tot een ton, aldus MoneyView.

Bovendien zijn de teksten van de bijsluiters te warrig en te lang, zodat consumenten ze vaak niet begrijpen. De Autoriteit Financiële Markten (AFM), die toezicht houdt op de bijsluiters, liet eerder dit jaar weten dat de informatie bondiger en helderder moet.

MoneyView stelt dat de AFM beter toezicht moet houden. Volgens een woordvoerder van de AFM beoordeelt de waakhond jaarlijks vele honderden bijsluiters. Als daarbij fouten worden aangetroffen, roept de toezichthouder de betrokken bedrijven op het matje. In het uiterste geval kan de AFM een boete opleggen.

De Consumentenbond publiceerde maandag de resultaten van onderzoek naar de Wet financiële dienstverlening (WFD). Deze stelt eisen aan aanbieders van financiële producten en is onder meer bedoeld om het vertrouwen van consumenten te vergroten. Uit interviews met ongeveer 600 personen bleek dat de WFD de rechten van consumenten onvoldoende waarborgt, stelt de bond.

De ondervraagden gaven bijvoorbeeld aan dat financiële adviseurs periodiek betaald moeten worden in plaats van een eenmalige beloning te ontvangen. Dit voorkomt provisiejacht van tussenpersonen die snel geld willen verdienen en daarna niet meer naar de klant omkijken, stelt de bond. Deze maatregel moet volgens de belangenclub in de wet worden opgenomen. Bovendien pleiten de geïnterviewden voor het opnemen van een geschillenregeling in de WFD.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer