ProRail: aantal koperdiefstallen flink afgenomen
Preventieve maatregelen om koperdieven op afstand te houden blijken succesvol. De schade door koperdiefstal op en langs het spoor blijft fors afnemen. Ging het in 2011 nog om 3 miljoen euro, vorig jaar was de schadepost 150.000 euro.
„De maatschappelijke kosten omdat reizigers vertraging oplopen, maken de schadebedragen nog vele malen groter”, meldt ProRail.
In 2019 waren er officieel 65 meldingen van koperdiefstal, in 2017 sloegen koperdieven nog twee keer zo vaak toe (130 diefstallen) en in 2011 waren het er zelfs 516. In dat jaar was sprake van een dieptepunt, aldus de spoorbeheerder. „Vanwege dat hoge aantal hebben we onze preventieve aanpak sterk verbeterd en met resultaat.”
ProRail zette op veel plekken hekken neer en ook zijn er meer nachtelijke controles, onder meer met honden en camera’s om het aantal diefstallen terug te dringen.
De koperen kabels zorgen ervoor dat onderdelen van het spoor goed functioneren. Wanneer ze worden vernield, kunnen treinen niet meer rijden totdat de kabels zijn vervangen. Als wissels en seinen niet meer, of nog maar gedeeltelijk, zijn te bedienen, ontstaan vertragingen.
Het koper van de kabels wordt tegenwoordig steeds vaker vervangen door aluminium dat de dieven minder geld oplevert. Aluminium bekabeling werkt volgens ProRail net zo goed.