Economie

Modehuis Vilenzo reorganiseert fors

Het modehuis Vilenzo gaat ingrijpend reorganiseren. De onderneming sluit een fabriek op Madagascar, waardoor ruim 400 werknemers op straat komen te staan. Bovendien verkoopt Vilenzo drie onderdelen.

ANP
6 September 2004 10:50Gewijzigd op 14 November 2020 01:36

Het bedrijf verwacht door de sanering volgend jaar winstgevend te zijn, zei bestuursvoorzitter B. Doornbos maandag.

De verlieslatende kledingfabriek op Madagascar leverde vooral aan Amerikaanse klanten. De ruim 400 ontslagen werknemers vallen onder de sociale wetgeving van het land. „Maar Madagascar is arm”, aldus Doornbos. Hij verwacht dat het personeel bij andere fabrieken werk kan vinden.

Verder verkoopt Vilenzo de acht Nederlandse winkels van het merk Björn Borg aan het management. Het modehuis doet ook afstand van de toeleverancier van deze winkels, Björn Borg Wholesale. Het huidige bestuur van dit onderdeel wordt de nieuwe eigenaar. Het gaat om twee verschillende transacties, stelde Doornbos.

Verder verkoopt Vilenzo het Amsterdamse onderdeel dat bijvoorbeeld het kinderkledingmerk Salty Dog maakt aan het management. „We hebben nu te veel merken in kinderkleding. De merken die we overhouden, zoals Bad Boys en Jeep, staan internationaal veel sterker in de markt”, zei Doornbos. Eerder maakte het kledingbedrijf al bekend de bedrijfskledingdivisie Labels af te stoten.

In totaal levert Vilenzo ongeveer 50 miljoen euro aan omzet in. De afgeslankte onderneming zal jaarlijks een omzet draaien van ongeveer 100 miljoen euro. Doornbos denkt dat het bedrijf na de reorganisatie weer kan groeien met merken als Van Gils, Frans Molenaar en Bad Boys. „Het is de bedoeling dat we volgend jaar weer winstgevend zijn.”

Vorig jaar leed Vilenzo een verlies van 23,3 miljoen euro.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer