Een topmerk in de middenklasse
BMW maakt rijden geweldig. Sinds jaar en dag winden de Duitsers er geen doekjes om. Sinds jaar en dag ook is die ervaring enkel voor de beter gesitueerden bereikbaar. Nu maakt BMW voor het eerst in de geschiedenis zijn opwachting in de middenklasse. Hoe kansrijk is de nieuwe 1-serie? En hoe geweldig rijdt een middenklasse-BMW?
De middenklasse staat garant voor hoge afzetcijfers. Het is het segment van de Opel Astra, de Volkswagen Golf en de Peugeot 307 en daarmee het segment voor de massa. De middenklasse is als vanouds goed voor de verkoopkrakers van de grote autofabrikanten. BMW is allesbehalve een volumemerk en heeft zich jarenlang toegelegd op het polijsten van zijn merknaam tot een zogenaamd ”premium brand”. Maar de succesvolle Beierse autofabrikant wilde groeien. Na het debacle met de overname en de latere verkoop van het noodlijdende Britse Rover, waar BMW geen succes van wist te maken, besloot het concern zijn ambities onder eigen label waar te maken. Groei in een segment waarin BMW nog geen rol speelde. Het idee voor een nieuw model aan de basis was geboren.
De nieuwe BMW-1-serie is een opvallende auto. De stoere en langgerekte verschijning kenmerkt zich door holle plaatwerkdelen en scherpe vouwen. De auto ziet er in werkelijkheid beter uit dan op de foto’s, maar vraagt desalniettemin enige gewenning. Het is onmiskenbaar een BMW die, net als eerder verschenen modellen, de tongen weet los te maken.
Basis-BMW
Het regelrechte doelwit van BMW is de Audi A3, waarvan recent een tweede variant op de markt is verschenen. Deze A3 Sportback is net als de 1-serie een vijfdeursauto en mikt op exacte dezelfde doelgroep. Qua prijsstelling ontlopen de auto’s elkaar dan ook nauwelijks. Andere opponenten voor de nieuwe 1-serie zijn de Alfa Romeo 147 en de duurdere Volkswagen Golfs en in mindere mate de nieuwe Mercedes-Benz-A-klasse, die halverwege deze maand zijn opwachting in de showrooms maakt.
Tijdens de internationale persintroductie eerder dit jaar stonden de twee voorlopige topmodellen van de reeks klaar voor een eerste kennismaking. De 120i en vooral de 120d maakten toen veel indruk, waarbij opviel dat de 120i in de lagere toerenregionen voor het mooi wat spierkracht tekortkwam. De meerderheid van de kopers zal naar verwachting aangewezen zijn op de goedkopere benzineversies 116i en 118i, terwijl de veelrijders onder hen worden bediend met de 118d. Grote vraag is natuurlijk hoe attractief zo’n basis-BMW is.
Voor de test werd gekozen voor de 118d, waarvan vooral de zakelijke markt veel verwacht. De krachtbron meet, in tegenstelling tot wat de typenaam doet vermoeden, een cilinderinhoud van 2,0 liter. Het gaat om exact hetzelfde blok als die van de 120d, maar het maximumvermogen is teruggebracht tot 90 kW/122 pk bij 4000 tpm, terwijl het maximumkoppel is vastgesteld op 280 Nm bij 2000 tpm. Daarmee is de 118d uitstekend bediend. Voor absolute snelheidssensatie moet je de 120d kiezen, maar zeker in Nederland kan het prijsverschil van 3650 euro beter worden besteed aan een paar fijne opties. Met de topsnelheid van 201 km/u is namelijk helemaal niets mis, terwijl de 10,0 seconden voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u evenmin om verbetering vragen.
De krachtbron hangt lekker aan het gas, is soepel en voldoende snel en laat enkel bij voluit versnellen horen dat hij dieselolie consumeert. Overigens doet hij dat laatste met mate, want de gemeten gemiddelde consumptie bedroeg 1 op 16,1 wat prima is.
Lang neutraal
Er is volop aandacht geweest voor het opzienbare feit dat BMW met de 1-serie achterwielaandrijving in de middenklasse heeft teruggebracht. Vanuit overwegingen zoals veiligheid en beheersbaarheid was de automobielindustrie twee decennia geleden overgeschakeld op voorwielaandrijving. BMW hield het echter bij achterwielaandrijving, omdat daardoor een dynamischer en meer uitdagende auto ontstaat. BMW blijft dat technische principe trouw. Bovendien is er de afgelopen jaren zo veel vooruitgang gerealiseerd in veiligheid en beheersbaarheid dat de tijd rijp geacht werd voor een middenklasser met achterwielaandrijving.
Wie met de 1-serie heeft gereden, weet dat die inschatting een juiste is geweest. De nieuwe 1-serie rijdt, stuurt en schakelt simpelweg fantastisch. Met veel gevoel en wegcontact. De beproefde versie was voorzien van een sportonderstel dat voor velen wellicht te hard is, maar dat de dynamische kwaliteiten van de auto nog beter uit de verf laat komen. De auto laat zich verder uitstekend controleren, blijft lang neutraal en is in rechte lijn indrukwekkend stabiel. De onderstelkwaliteiten van de nieuwe BMW-1-serie zijn simpelweg maatgevend voor de rest van het segment.
Mooi afgewerkt
Het interieur van de 1-serie is visueel prima in balans met de lijnvoering van het koetswerk. Een strak en supermodern gestileerd dashboard zet de toon en is net als de buitenzijde herkenbaar BMW. Het geheel is mooi afgewerkt, maar kan het topniveau van Audi en Volkswagen net niet halen. De zit achter het stuur is uitstekend. Vooral de optionele sportstoelen dragen hieraan flink bij en zijn hun meerprijs meer dan waard.
Voorin is er volop ruimte voor hoofd en onderdanen. Grote minpunten van de 1-serie betreffen de instap en de zitpositie achterin. Die zijn te beperkt omdat de ruimtevergende toepassing van achterwielaandrijving hier haar tol eist. Ook de bagageruimte (330 liter) maakt daardoor weinig indruk.
De nieuwe 1-serie lijkt een fraaie toekomst voor de dito boeg te hebben. De auto behoort tot de top van het segment. De nieuweling heeft én een fantastische merknaam én fantastische rijkwaliteiten. Geheel in BMW-traditie behoort de prijs daarvan ook tot de top van het segment. Desalniettemin zijn de leasetarieven scherp gecalculeerd, waardoor de auto in de zakelijke markt opvallend aantrekkelijk is. BMW maakt rijden inderdaad geweldig. En vanaf nu bereikbaarder dan ooit.
Techniek
Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 90 kW/122 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 280 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 10,0 seconden; topsnelheid: 201 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4227 mm; breedte: 1751 mm; hoogte: 1430 mm; wielbasis: 2660 mm; gewicht: 1385 kilogram; inhoud bagageruimte: 330 liter; brandstoftank: 50 liter; BMW 118d: 29.600 euro, BMW 118d Executive: 31.500 euro, BMW 118d High Executive: 34.100 euro.
Waardering
Plus: besturing, onderstel, transmissie
Min: ruimte achterin, prijs, airco en cruise control niet standaard
Alternatieven
Audi A3 Sportback 1.9 TDI Attraction: 29.440 euro
Heet van de naald. Gebaseerd op onderstel van de Volkswagen Golf, maar dan geoptimaliseerd. De 77 kW/105 pk sterke 1.9 TDI is oké, maar doorsparen voor de 103 kW/140 pk sterke 2.0 TDI is de moeite waard. Mooie auto met topklasse afwerking.
Mercedes-Benz A180 CDI Classic: 27.550 euro
Binnenkort in de showroom. De A180 CDI wordt aangedreven door een 80 kW/109 pk sterke 2,0 liter dieselmotor. De nieuweling is een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Blijft door zijn concept een buitenbeentje.
Volkswagen Golf 2.0 TDI Trendline 5-deurs: 27.595 euro
Het praktische alternatief voor wie niet gevoelig is voor de merknaam van een premium brand. Perfect afgewerkt. Aanzienlijk goedkoper dan de A3 Sportback, met wie hij veel gemeen heeft. De 103 kW/140 pk sterke 2.0 TDI is een fijne en snelle motor die prima op zijn plek is in de Golf.