Klassiekers van onschatbare waarde
De belangstelling voor klassieke auto’s stijgt nog steeds. De verouderde vormen, de ouderwetse bekleding, de Spartaanse uitrusting, veel mensen kicken erop. Toch ontbreekt nogal eens gedegen informatie. Uitgever Haakman biedt een oplossing.
Hoe zat het met de geschiedenis van dat model? Zijn er nog onderdelen te verkrijgen? Wat kosten die? Wat is zo’n oudje eigenlijk waard? Krijg ik nog wat voor een wrak? En wat levert een gerestaureerd exemplaar op? Wat zijn de voor- en nadelen van een bepaald model?
Het boek ”50 Onschatbare Klassiekers” levert antwoord op veel vragen. Vijftig populaire klassiekers, van Alfa Romeo Giulia tot en met Volvo Kattenrug, worden hierin uitvoerig beschreven en gedocumenteerd. De (geactualiseerde) artikelen zijn eerder verschenen als coverstory van het Onschatbare Klassieker Magazine. Het boek biedt door z’n vele foto’s in kleur en zwart-wit veel kijkplezier.
Eendje
Neem het lelijke eendje. Net als de Kever en de Mini is de 2-CV meer dan veertig jaar lang gemaakt. De auto met z’n beruchte klapraampjes werd geïntroduceerd in 1948. Met name de jarenvijftigexemplaren (de ribbelkappen) zijn tegenwoordig populair. Lelijke eendjes uit de jaren zestig zijn betaalbaarder en wat praktischer. In alle gevallen is een 2-CV geld waard. De waarde loopt van 400 tot 9800 euro.
Een andere spraakmakende klassieker is de DAF, met zijn legendarische pientere pookje. Huub van Doorne slaagde erin een voertuig voor het volk te maken. Tijdens de AutoRAI van 1958 werd het wrochtsel aan het grote publiek gepresenteerd. Voordelen van een DAF zijn z’n karakteristieke uiterlijk en z’n relatieve zuinigheid. Nadelen zijn de traagheid en het motorlawaai.
Een totaal andere auto is de Ford Capri. Bij de introductie liepen de meningen sterk uiteen. Het hart van veel automobilisten ging sneller kloppen bij het aanschouwen van deze macho-auto met z’n lange snuit. Anderen snapten niet wat mensen in deze afschuwelijke bak zagen. Motoronderdelen zijn nog altijd goed te verkrijgen, het plaatwerk van de eerste exemplaren is echter schaars.
De Volvo Amazon (1956-1970) is misschien de bekendste moderne klassieker. Restauratiebedrijven doen goede zaken. Een motorrevisie kost zo’n 1495 euro, een bakrevisie 500 euro, een uitlaat 140 euro. Er zijn nog veel Amazons op de markt. Het beste is een goed gerestaureerd exemplaar te kopen.
Afgeronde ruitjes
De Kever veroverde in de jaren zestig en zeventig het Nederlandse straatbeeld. In de eerste exemplaren is in het dashboard alleen het hoognodige te vinden. Een contactslot, een snelheidsmeter en een kilometerteller. Het eerste model had het beroemde brilletje: twee afgeronde ruitjes aan de achterkant. De auto heeft verschillende concurrenten gekend: de Morris Minor, de Fiat 600D, de Opel Kadett A en de Renault 4-CV.
Een echte sensatie bij de introductie was de Snoek. De auto met zijn beroemde veersysteem werd onthuld op de Autosalon van Parijs in 1955. De eerste avond kon Citroën 12.000 bestellingen noteren. Een goede DS is niet goedkoop in aanschaf en onderhoud. De verwachting is dat de prijs stabiel blijft. Concurrenten van een auto met zo’n onvergelijkbaar uiterlijk zijn er eigenlijk niet.
Deze opsomming is slechts een selectieve bloemlezing. De Mini, de BMW-2-serie, de Fiat 600, de Mercedes-Benz 300 SL, de Peugeot 404, de Porsche 356, de Saab 96, in ”50 Onschatbare Klassiekers” zijn ze allemaal terug te vinden. Samen met andere.
”50 Onschatbare Klassiekers” (groot formaat, 360 pagina’s) is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: met slappe kaft voor 19,95 euro in de winkel; met harde kaft op luxe papier voor 35,- euro (incl. verzendkosten) bij uitgeverij Haakman (www.okm.nl) in Naarden.