Heilige oorlog en het geweer alléén
Jeugdige moslims in Nederland sporen geloofsgenoten aan om zich in het leger of op schietclubs te laten scholen voor de heilige oorlog, de jihad. Een nieuwe aanwijzing dat moslimjongeren in ons land radicaliseren? Feit is dat het antisemitisme oplaait. „Hamas, Hamas, alle kankerjoden aan het gas.”
Wie nu de internetpagina www.qoqaz.nl raadpleegt, stuit op de mededeling dat de site gesloten is „wegens verkeerde interpretaties door de media.” Wie de site vorige week bezocht, kon lezen hoe moslims in Nederland werden opgeroepen om dienst te nemen in het leger of lid te worden van schietclubs. Want: „Militaire training is een islamitische plicht.”
De website wordt beheerd door de stichting Funds Beyond Frontiers (fondsen achter de fronten). Deze vrij jonge stichting wordt geleid door een 23-jarige Hagenaar van buitenlandse afkomst. De twee overige bestuursleden hebben de Turkse nationaliteit. Ze waren deze week niet bereikbaar.
Van praten houden de initiatiefnemers niet. „Geen onderhandelingen, geen conferenties en geen dialogen. Jihad en het geweer alléén”, luidde de tekst. De site verwees moslims naar adressen van sportscholen, schietverenigingen en naar de banenwinkels van de Koninklijke Landmacht. „Wij raden u aan om u in te schrijven waar nadruk wordt gelegd op straatgevechtstechnieken zoals kung-fu. Probeer zoveel mogelijk uw trainingen voor uzelf te houden.”
Bin Laden
De site sympathiseerde verder met „broeder” Osama bin Laden, de meest gezochte terrorist ter wereld. Hij staat bekend als een moslimfundamentalist die in Afghanistan met behulp van oliedollars terroristen opleidt voor de ’heilige oorlog’. Bin Laden wordt verantwoordelijk gehouden voor de bomaanslagen op de Amerikaanse ambassades in Kenia en Tanzania in 1998. Daarbij vielen ruim 200 doden. „Zonder enig bewijs werd Osama daarvan beschuldigd”, aldus de qoqaz-site.
De oproep om zich in gevechtstechnieken te bekwamen, was vooral bedoeld ter ondersteuning van de strijdende geloofsgenoten in Tsjetsjenië. Een ander volk dat het moeilijk heeft, zijn de Palestijnen. Antisemitische sentimenten krijgen de vrije loop. „De controle door joden in de westerse media is een belangrijke reden voor het valse negatieve imago van de moslims, ook al strijden zij voor hun levens en hun gebieden.”
De site vervolgde: „De meeste mensen die door middel van ’etnische zuiveringen’ zijn opgeruimd de laatste eeuw zijn moslims. Deze zuiveringen liggen met miljoenen slachtoffers ver boven de door de joodse gemeenschap opgeblazen joodse holocaust.” Over verkeerde interpretaties gesproken.
„Hitler”
Sinds de nieuwe Palestijnse intifada is het aantal uitingen van moslimradicalisme duidelijk toegenomen. Veelbesproken is de demonstratie op 14 oktober vorig jaar in Amsterdam, waarbij Marokkaanse jongeren na afloop de Jordaanbuurt onveilig maakten. Naar de synagoge in de Lekstraat werden stenen gegooid onder het roepen van strijdkreten als „Hamas, Hamas, alle kankerjoden aan het gas!’” en „Hitler! Hitler! Hitler!”
Kort daarvoor slaakten demonstranten in Den Haag eveneens antisemitische leuzen. Bij het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI) werd het ene na het andere incident gemeld. Jongeren scholden Joden uit die de synagoge bezochten, anderen werden met stenen bekogeld, de woning van een Joods gezin in Amsterdam-Oost werd maandenlang op eieren ’getrakteerd’.
Een islamitische school in Amersfoort kwam in opspraak doordat een onderwijzer aan de kinderen een film vertoonde waarin Israël wordt vergeleken met Hitler-Duitsland. Ook op een school in Amsterdam dook de film op.
Het valt directeur drs. R. M. Naftaniël van het CIDI op dat met name Marokkaanse jongeren bij de incidenten zijn betrokken. Hij ziet een verband met de radicalisering onder moslims in het Midden-Oosten. „Geen enkele Arabische staat heeft op dit moment nog een ambassadeur in Israël. De Arabische top in Amman is geëindigd in een oproep tot een nieuwe economische boycot van Israël. Dat betekent dat bedrijven die zaken doen met het land, op de zwarte lijst komen te staan.”
Tegelijkertijd is er ook veel holle retoriek, benadrukt hij. „De aansporing tot een heilige oorlog is op zich heel griezelig, maar in de praktijk is men erg pragmatisch. Landen als Egypte en Jordanië kijken wel uit om zich al te zeer met het Israëlisch-Palestijnse conflict te bemoeien. Dan krijgen ze ruzie met Amerika en dat is economisch gezien erg ongunstig.”
Zender
De Utrechtse islamoloog dr. N. Landman wijst op de populariteit van de Arabische satellietzender Jazeerah. „Anders dan de gevestigde tv-stations doet deze zender, die in een klein oliestaatje is gevestigd, aan vrije nieuwsgaring. Tot nu toe liepen de media in de Arabische wereld aan de leiband van de regimes. Jazeerah laat ook de oppositie aan het woord. Dat is een zeer interessant verschijnsel.”
Deze ontwikkeling heeft volgens Landman twee kanten. De vrijheid die de zender zich permitteert, is een stapje in de richting van democratisering in een regio met dictatoriale regimes. De keerzijde is dat ook zeer radicale groeperingen worden gehoord.
Een onderzoek in Noorwegen wees uit dat Jazeerah onder Arabieren in dat land de meest bekeken zender is. Landman: „Ook in Nederland wordt deze zender veel bekeken door Arabisch sprekende moslims, onder wie Marokkanen.”
Toch wil hij daarmee niet zeggen dat er sprake is van een oprukkend radicalisme onder Nederlandse moslims waarvoor de Arabische satellietzender verantwoordelijk is. „Het Israëlisch-Palestijnse conflict heeft in de Arabische wereld sterke sympathieën voor de Palestijnen opgeroepen. De bevolking wil dat er duidelijker positie wordt gekozen. De echo’s van dat proces zijn ook in ons land waar te nemen. Maar of er sprake is van radicalisering, durf ik niet te zeggen.”
Beschouwt u een demonstratie van Marokkanen waarbij wordt geroepen „Alle joden aan het gas” dan niet als een veeg teken?
Landman: „Ik word daar niet vrolijk van, maar dat word ik ook niet van het antisemitisme in de voetbalstadions. Zoals bekend wordt Ajax beschouwd als een Jodenclub. Als die club speelt, klinken vanaf de tribune vaak sissende geluiden. Dat slaat op de gaskamers. Ik zie het een niet los van het ander. Beide zijn even verwerpelijk, maar beide zijn eerder signalen van onvolwassen behoefte om te choqueren dan tekenen van een radicale politieke keuze van moslims.”
Het oproepen tot een heilige oorlog liegt er toch ook niet om?
„Er is veel verschil in wie dat doet. Jihad betekent niet meer dan ”inspanning”. Als een doorsnee-imam oproept tot de jihad, bedoelt hij dat moslims zich moeten inspannen om de voorschriften van de koran na te leven. Als radicale moslims oproepen tot de jihad, bedoelen ze de gewapende strijd. Ik zie echt niet gebeuren dat Nederlandse moslims massaal de wapens grijpen om zich elders in een conflict te mengen. Dat zou anders zijn als er hier grote groepen drop-outs waren voor wie geen enkel maatschappelijk perspectief aanwezig is.”
Zou justitie toch niet wat alerter moeten reageren?
„Wat strafbaar is, moet worden aangepakt. Maar we moeten oppassen dat het ontaardt in een heksenjacht. Eerder zie ik een belangrijke rol voor de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD). Niet dat die meteen iedere moskee en iedere imam dient te volgen. Maar dat de BVD specifieke groepen goed in de gaten houdt, lijkt me heel verstandig.”