Economie

Zondagskranten zijn succesvol

De nieuwe initiatieven die de dagbladsector dit jaar heeft genomen zijn succesvol. Na een inventarisatie is dat de conclusie van Cebuco, de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen.

ANP
3 September 2004 10:40Gewijzigd op 14 November 2020 01:35

Cebuco meldde donderdag dat de waardering voor krantenadvertenties toeneemt en dat de geïntroduceerde zondagskranten en uitgaven op tabloidformaat in een behoefte voorzien.

Die conclusies komen overeen met het halfjaarrapport van BBC De Media en Reclame Bank, dat woensdag het licht zag. Dat bureau rapporteerde dat het herstel bij de dagbladen doorzet. Zo werd de daling van de advertentie-inkomsten teruggebracht van 8 procent in 2003 naar 2,3 procent in de eerste zes maanden van dit jaar.

Afgelopen voorjaar lanceerden De Twentsche Courant Tubantia en De Telegraaf een zondagskrant. Die van Tubantia verschijnt op het kleinere tabloidformaat en kende zes weken na de introductie een oplage van 50.000 exemplaren. De directie besloot daarom dat de zondagskrant in het oosten een blijvertje is.

Ook De Telegraaf is tevreden. Uit lezersonderzoek blijkt dat 77 procent de krant op zondag niet meer wil missen. De leesduur op zondag ligt bijna 27 procent hoger dan op doordeweekse dagen. Met een zogenoemd weekendabonnement verwierf de landelijke krant een groot aantal nieuwe abonnees. Aan het eind van dit jaar verwacht het dagblad 50.000 van dergelijke abonnees te hebben.

Door de introductie van de zondagskranten hebben radio en televisie niet langer een advertentiemonopolie op zondag. Adverteerders kregen daardoor nieuwe mogelijkheden en vinden die interessant. Het blijkt namelijk dat het aantal lezers dat zich ergert aan krantenadvertenties jaarlijks afneemt, terwijl tv-spotjes steeds irritanter worden gevonden.

Het Algemeen Dagblad verschijnt sinds eind maart met een dagelijkse sportkrant op tabloidformaat. Inmiddels zijn daarvan 65.000 proefabonnementen verkocht en ook de losse verkoop steeg significant. Uit onderzoek blijkt dat de lezers AD Sportwereld positief waarderen.

Sinds 31 maart verschijnt Het Parool, als eerste van de betaalde dagbladen, volledig op tabloidformaat. Van de lezers is 86 procent positief over die wisseling van formaat. Het Parool noemt het opmerkelijk dat de gemiddelde leesduur van de krant met 10 procent is toegenomen en dat de lezers de krant vaker ter hand nemen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer