Reclamebestedingen herstellen zich
De voorspellingen dat de reclame- en advertentie-uitgaven zich dit jaar herstellen, lijken uit te komen. Ten opzichte van het jaar 2003 stegen de bestedingen in de eerste zes maanden van dit jaar met 0,3 procent tot 1,7 miljard euro. In heel 2003 was er nog sprake van een daling van 4,1 procent.
Dit blijkt uit het halfjaarrapport Netto Mediabestedingen van BBC De Media en Reclame Bank.
Het herstel bij de dagbladen zette door. Over heel 2003 daalden de advertentie-inkomsten met 8 procent, in de eerste zes maanden van dit jaar werd de daling teruggebracht naar 2,3 procent. Van belang waren hier vooral nieuwe initiatieven in de krantenwereld, zoals zondagskranten (De Telegraaf en Tubantia) en een krant op tabloidformaat (Het Parool).
In de kranten lieten de product- en dienstenadvertenties herstel zien. „De personeelsadvertenties deden het maar magertjes”, aldus een woordvoerder van BBC.
De bestedingen op radio en tv groeiden beide met 3 procent. Internet en reclameborden noteerden de grootste stijging met 77 en 15 procent. Voor publiekstijdschriften was 2003 het dieptepunt met een daling van 9 procent, maar ook hier tekent zich herstel af: een daling van slechts 0,9 procent in de eerste zes maanden van dit jaar.
Bij de vak/managementbladen laat het herstel nog op zich wachten. Ten opzichte van de eerste helft van 2003 daalden de mediabestedingen hier met ruim 9 procent. De bladen lijden sterk onder het gebrek aan personeelsadvertenties. Daar leunen zij traditioneel sterk op.