Binnenland

Deur nog op een kier voor De Kooy

Marinevliegkamp De Kooy bij Den Helder is nog niet definitief dicht. Sluiting kan worden voorkomen als het bedrijfsleven bereid is het volle pond voor het gebruik van het vliegveld te betalen. Dat heeft staatssecretaris Van der Knaap burgemeester J. Staatsen van Den Helder woensdag in een gesprek voorgehouden.

Binnenlandredactie
2 September 2004 11:05Gewijzigd op 14 November 2020 01:35

Defensie betaalt nu 85 procent van de exploitatiekosten, terwijl het maar eenderde van de vliegbewegingen voor zijn rekening neemt. Bovendien is defensie van plan het aantal marinehelikopters in de toekomst verder terug te brengen. Zakelijk gezien is het dan niet meer vol te houden het vliegkamp onder het oude regime open te houden, stelde Van der Knaap.

Veel andere vliegbewegingen komen van de olie- en de gasindustrie, die zich heftig verzet tegen de plannen van staatssecretaris Van der Knaap. Helikopters vertrekken van het op de vliegbasis gevestigde Den Helder Airport naar de 120 boorplatforms in de Noordzee.

„Wij zijn op zijn zachtst gezegd niet blij met de plannen van defensie”, zei C. van Oosterom van Nogepa woensdag. De brancheorganisatie vertegenwoordigt de acht maatschappijen, waaronder de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) van Shell en Esso, die in Nederland op land en op zee olie en gas winnen.

Nogepa overlegt met andere betrokken partijen, zoals de gemeente Den Helder, over de dreigende sluiting. De verantwoordelijke wethouder R. Waltmann (VVD) noemde sluiting van het vliegveld eerder deze week „een gigantische dreun die we niet eenvoudig te boven zullen komen.”

Burgemeester J. Staatsen van Den Helder zei gisteren na zijn gesprek met Van der Knaap dat het Rijk „verschraald en verkokerd” bezig is. „De zaak wordt nu puur vanuit de optiek van defensie benaderd, waarbij iedereen eraan voorbijgaat dat Den Helder het offshorecentrum van Nederland is. Hier speelt ook nadrukkelijk het belang van de internationale concurrentiepositie van Nederland. Daar ligt in mijn optiek een rol voor het ministerie van Economische Zaken.”

Staatsen gaat wel praten met de private gebruikers van De Kooy. „We gaan dat in zo breed mogelijk verband doen. De deur staat op een kier, maar dan moet er wel een andere kostenverdeling komen.”

Eind volgende week wil Van der Knaap een gesprek met alle betrokkenen bij het vliegkamp op zijn departement. Hij zal dan nog eens uitleggen waarom defensie tot sluiting wil overgaan. Als er van de kant van het bedrijfsleven bereidheid zou bestaan om naar rato van het gebruik van het vliegveld aan de exploitatiekosten mee te betalen, bestaat de mogelijkheid om de marinehelikopters te handhaven, aldus Van der Knaap. Komt het tot sluiting, dan worden de toestellen overgebracht naar de basis Gilze-Rijen in Noord-Brabant. Uiterlijk 22 oktober wil hij een definitieve beslissing nemen.

Op De Kooy staan momenteel 21 Lynx-helikopters die het einde van hun economische levensduur naderen. Oorspronkelijk wilde defensie de Lynx vervangen door twintig NH-90-helikopters. Analyse van de behoefte binnen de krijgsmacht leerde echter dat er meer transporthelikopters nodig zijn. Van der Knaap wil daarom het aantal NH-90’s terugbrengen tot twaalf ten gunste van de transportcapaciteit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer