Binnenland

’CPB adviseerde gefaseerde aanleg Betuwelijn’

Het invloedrijke Centraal Planbureau heeft in de jaren negentig het kabinet geadviseerd de Betuwespoorlijn gefaseerd aan te leggen. Oud–topambtenaar Geelhoed van Economische Zaken sprak woensdag voor de commissie–Duivesteijn van een „gevaarlijk" advies, waar hij het niet mee eens was. „Een nieuw besluit kost tien, vijftien jaar en dan ben je met de verwachte verkeersopstoppingen veel te laat."

ANP
1 September 2004 14:15Gewijzigd op 14 November 2020 01:35

De kosten van de goederenspoorlijn, die Rotterdam verbindt met Duitsland, liepen op van twee naar acht miljard gulden in 1998, zei Geelhoed. Hij heeft echter „geen greintje" twijfel dat de lijn nodig is, een noodzaak die Duivesteijn (PvdA) en de zijnen onderzoeken voor de Tweede Kamer.

De topambtenaar, die nu werkt bij het Europees Hof van Justitie in Luxemburg, wees op tal van Europese ontwikkelingen, zoals de dreigende Duitse tol op snelwegen en het weekeinderijverbod voor vrachtvervoer in Duitsland en Frankrijk. Stel dat de Duitse overheidssteun aan de kolenmijnbouw stopt, vervolgde Geelhoed. „Dan moeten de ingevoerde kolen voor de Duitse industrie via deze moerasdelta. Wilt u dat over de weg doen?"

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer