Economie

Vechten om gezinnen met volle karren

Frank van de Beek
1 September 2004 12:04Gewijzigd op 14 November 2020 01:35
RIJSSEN - De prijzenslag mergelt supermarktconcern Laurus uit, bleek woensdagochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Met de prijsvechtersformule Edah Lekker & Laag gaat het concern de strijd aan met de discounters om marktaandeel terug
RIJSSEN - De prijzenslag mergelt supermarktconcern Laurus uit, bleek woensdagochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Met de prijsvechtersformule Edah Lekker & Laag gaat het concern de strijd aan met de discounters om marktaandeel terug

RIJSSEN - De prijzenslag mergelt supermarktconcern Laurus uit, bleek woensdagochtend tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers. Met de prijsvechtersformule Edah Lekker & Laag gaat het concern de strijd aan met de discounters om marktaandeel terug te winnen. In Rijssen lijkt dat te lukken. „Mijn verwachtingen zijn overtroffen, die van het hoofdkantoor nog niet.”plattekst rafelen (u20,1,0(Op het parkeerterrein van Edah Lekker & Laag laadt L. Roetgerink haar boodschappen in de auto. Ze is voor de lagere prijzen gezwicht, geeft ze toe. „Ik woon in Enter en bezocht altijd de C1000, maar voor het prijsverschil kan ik makkelijk 6 kilometer naar Rijssen rijden.”

Rijssen is sinds 5 mei van dit jaar een van de zes pilotwinkels met de naam Edah Lekker & Laag. Grote biljetten met de tekst ”Welkom in de goedkoopste supermarkt” lokken klanten naar binnen. De formule is een succes, aldus het concern. Nog dit jaar wil Laurus veertig tot vijftig oude Edah-winkels ombouwen tot supermarkten met scherp geprijsde artikelen. Daarna bekijkt het bedrijf of deze groep opnieuw wordt uitgebreid.

Tot begin dit jaar sierden borden van Konmar de Rijssense gevel. In 2001 vertilde moederconcern Laurus zich aan de landelijke ombouwoperatie van de ketens Edah, Super de Boer en Konmar naar één luxe formule die „de verwachtingen van consumenten moest overtreffen.” De kosten bedroegen een forse 800 miljoen euro, maar met een voorspelde omzetstijging van 20 procent moest dat geen probleem zijn. De Konmar-droom eindigde in een nachtmerrie. De laatste sporen uit het verleden zijn in Rijssen nog niet uitgewist. In de kantine hangt een vluchtplan uit de Konmar-tijd.

„De basisgedachte van Konmar is goed”, kijkt bedrijfsleider A. M. van den Einde in Rijssen terug. „Maar we zijn te hard van stapel gelopen. Je zag de kracht van de formule verdwijnen. Op een gegeven moment kreeg ik folderpakketten met acties waar ik de oorlog niet mee kon winnen. De economische malaise versterkte de teloorgang. De discounters hadden het tij mee.”

Van den Einde is daarom blij met de ombouw naar Edah Lekker & Laag. „Ik zie nu weer veel jonge gezinnen met kinderen. Daar moeten we het van hebben, want zij hebben volle karren.” In Rijssen moet Edah het vooral opnemen tegen Aldi en Dirk van den Broek. De laatste probeert met strategisch geplaatste lantaarnpaalborden mensen naar zijn winkel te lokken.

In de Lekker & Laag-winkels overheersen de producten van het huismerk. De artikelen staan veelal in bulkhoeveelheden op kartonnen bladen. Het geheel oogt sober, maar netjes. „We hebben geen Hak, maar wel Edah. Dat zijn gewoon goede producten. We verkopen bijvoorbeeld wel Olvarit. Zonder dat merk ben je geen supermarkt.”

Naast levensmiddelen maken non-foodartikelen als boormachines, dvd-spelers en dekbedovertrekken deel uit van het assortiment. „Vroeger kochten klanten deze producten bij een speciaalzaak. Nu ligt dat in de supermarkt. En in Rijssen willen de mensen graag neuzen in deze spullen.”

De prijzen van Lekker & Laag liggen 8 tot 10 procent onder de normale Edah-prijzen. Vergeleken met de vroegere Konmar besparen klanten zelfs 15 procent op een gemiddelde boodschappenkar, legt Van den Einde uit. Toch weet de bedrijfsleider zijn omzet op peil te houden. „Het prijsverschil halen we in. We plussen zelfs licht. Ik ben daarom dik tevreden, al hebben we de doelstellingen van het hoofdkantoor nog niet gehaald.”

Discounters hebben de toekomst, aldus de bedrijfsleider. „Een kind van zes proeft echt niet welke cola hij drinkt. Dan is het voor een moeder toch eenvoudig: zij koopt de cola van 50 eurocent in plaats van Coca-Cola met een prijskaartje van 1,89 euro.”

Van den Einde constateert nog een ander fenomeen. „Als je vroeger boodschappen deed bij Albert Heijn, dan hoorde je erbij. Aldi-bezoekers hadden het niet gered in de maatschappij, zij konden zich de luxe van een Albert Heijn niet permitteren. Nu vinden mensen het winkelen bij de Aldi getuigen van goed koopmanschap.”

Hoewel zijn winkel niet bijdraagt aan het verlies van Laurus, probeert Van den Einde scherp op de kosten te letten. „De Edah heeft het altijd goed gedaan. Wij proberen nu bijvoorbeeld verder te besparen op de personeelskosten. Maar de slechte resultaten van het moederbedrijf drukken niet als een juk op de schouders van ons filiaal.”

De bedrijfsleider ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. „We staan nog voor een zware strijd. Ik weet zeker dat de nieuwe Edah-formule slaagt. Het komt allemaal goed, mensen moeten immers blijven eten.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer