Binnenland

Overijssel wil tunnel voor Hanzelijn

De provincie Overijssel zou liever zien dat de Hanzelijn tussen Zwolle en Hattem in een tunnel onder de IJssel doorging, in plaats van over een hoge brug over de rivier.

Redactie politiek
1 September 2004 10:43Gewijzigd op 14 November 2020 01:35

Dat zei gedeputeerde J. Klaassen van de provincie Overijssel dinsdag in het rondetafelgesprek over de Hanzelijn.

Dat gesprek was georganiseerd door ChristenUnie-kamerlid Slob. Vlak voor het zomerreces had hij, met steun van bijna alle fracties in de Tweede Kamer, een motie ingediend voor een tunnel voor de Hanzelijn tussen Zwolle en Hattem. Minister Peijs van Verkeer wil die motie echter niet uitvoeren. Zij geeft om financiële redenen de voorkeur aan een hoge brug over de IJssel. Slob nam daar geen genoegen mee en organiseerde een gesprek met diverse betrokkenen om alle argumenten voor en tegen een tunnel duidelijk op een rijtje te zetten.

Na afloop toonde hij zich tevreden over het rondetafelgesprek. Volgens hem had de provincie Overijssel nog niet eerder zo duidelijk gezegd dat zij de voorkeur geeft aan een tunnel. Gedeputeerde Klaassen verklaarde dat een tunnel onder de IJssel inderdaad „mooier was geweest” dan een brug. Hij zei er echter direct bij dat een tunnel te duur zou worden. „Dat paste niet binnen het budget, verzekerde het ministerie van Verkeer en Waterstaat ons”, aldus Klaassen. De provincie kan zelf geen geld uittrekken voor een tunnel, „hoe spijtig ik dat ook vind voor Hattem.”

Spoorbeheerder ProRail liet dinsdag weten geen financiële ruimte te zien voor een tunnel. Het projectbudget voor de Hanzelijn bedraagt 900 miljoen euro, zei Van der Wal van ProRail. Een tunnel kost minstens 170 miljoen euro. Dat is ruim 120 miljoen euro meer dan de kosten van de bouw van een brug. „Wij zien niet in hoe we dat bedrag op ons budget moeten inverdienen”, aldus Van der Wal.

ChristenUnie-kamerlid Slob zei dinsdag desgevraagd dat het gesprek „voldoende materiaal heeft opgeleverd om met minister Peijs in debat te gaan.” Volgens hem is er nu voor het eerst een goede, inhoudelijke uitwisseling van argumenten over de tunnel geweest. Het was hem wel duidelijk geworden dat de regio geen geld voor de tunnel kan bijdragen. Toch heeft hij nog hoop dat de tunnel er komt. Er bestaat namelijk nog steeds gerede kans op financiële steun vanuit Brussel, aldus Slob.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer