Binnenland

Den Helder gelooft het niet

Ongeloof. Dat gevoel overheerst in Den Helder. Staatssecretaris Van der Knaap kán niet menen dat marinevliegkamp De Kooy dichtgaat. „En als het toch waar is, zetten we een enorme lobby op poten.”

Evert van Dijkhuizen
31 August 2004 11:48Gewijzigd op 14 November 2020 01:34
DEN HELDER – NAM medewerker Dick Pollee staat klaar voor vertrek naar boorplatform L15, 10 kilometer ten noorden van Texel. „Als het vliegveld in Den Helder moet sluiten, is dat de zo veelste gevoelige klap voor de economie in de kop van Noord Holland.
DEN HELDER – NAM medewerker Dick Pollee staat klaar voor vertrek naar boorplatform L15, 10 kilometer ten noorden van Texel. „Als het vliegveld in Den Helder moet sluiten, is dat de zo veelste gevoelige klap voor de economie in de kop van Noord Holland.

Donkere wolken hangen boven De Kooy. Vanochtend niet alleen letterlijk, ook figuurlijk. De beveiligingsmedewerkers bij de poort van het marinevliegkamp zwijgen in alle talen. Opdracht van hogerhand. Ook de commandant van de basis is niet te spreken. „Hij heeft geen rol in deze kwestie”, laat marinevoorlichting in Den Haag gedecideerd weten. „De discussie over sluiting speelt op het hoogste niveau.”

Spraakzamer zijn de mensen op Den Helder Airport. Het slechte nieuws uit Den Haag treft ook de buurman van het marinevliegkamp. Zonder De Kooy kan het burgervliegveld niet voortbestaan. Eén voorbeeld: de verkeerstoren wordt helemaal bemand door marinepersoneel. „Het is voor ons financieel niet haalbaar die taak over te nemen”, zegt R. Hijmans, airportdirecteur. Verrast is hij. „Ik had niet verwacht dat het zo ver zou komen. Maar als dit nieuws vlak voor Prinsjesdag naar buiten komt, moeten we het heel serieus nemen.”

Den Helder Airport verdient zijn geld vooral met het vervoer van boorplatformpersoneel. Een betere locatie voor dit doel dan Den Helder weet Hijmans niet. „We zitten dicht bij zee en zijn er helemaal op ingericht. Leeuwarden en Eelde zijn geen alternatief. Je vliegt langer en je moet over het Wad. Daar is de Waddenvereniging niet blij mee.”

Hijmans laat zich nog geen drama aanpraten. „De staatssecretaris wil eerst overleggen met alle betrokkenen in de regio. Dat gesprek wacht ik af. Overigens had hij de volgorde beter om kunnen draaien: eerst praten en dan zijn voornemen openbaar maken.”

Ina Cornielje, eigenaar van Workair, een zaak voor bedrijfskleding op Den Helder Airport, gelooft het slechte nieuws nog niet. „En als het toch waar is, zetten we een enorme lobby op poten.” Cornielje weet ook al een alternatief. „We moeten proberen meer burgerluchtvaart in Den Helder te krijgen. Dan kunnen we misschien toch zelfstandig verder.”

Dat idee steunt Niels Gödde, eigenaar van luchthavenrestaurant Vice Versa. „Dit vliegveld moet openblijven. Waar moeten anders al die offshoremedewerkers vandaan komen? Het gaat om personeel voor 110 boorplatforms.” Voor Jac. van Steijn van de luchthavendienst komt het slechte nieuws niet uit de lucht vallen. „De grote baas van defensie is een luchtmachtgeneraal. Die heeft meer oog voor de helikopterbasis Gilze-Rijen dan voor het marinekamp De Kooy.”

Dick Pollee uit Alkmaar maakt zich klaar voor een vlucht naar boorplatform L15, 10 kilometer boven Texel. De NAM-medewerker is niet verrast. „Sluiting van De Kooy is eerder in het nieuws geweest. Toen hield niemand er serieus rekening mee.” Hij vindt een eventuele sluiting „dramatisch” voor de regionale economie. „De kop van Noord-Holland heeft toch al veel te lijden, omdat veel bedrijven hier wegtrekken. Als daar sluiting van De Kooy en Den Helder Airport nog eens bijkomt, is dat de zoveelste gevoelige klap.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer