Binnenland

Genomineerden Gouden Windei bekend

De genomineerden voor het Gouden Windei 2019, de verkiezing van het „meest misleidende” voedingsproduct, zijn bekend. Kanshebbers zijn onder meer de geitenkaasspread van Albert Heijn die voor 5/6 deel bestaat uit kaas van koeien en Lipton Matcha ice tea van Unilever waarin 0,007 procent matcha (Japanse groene thee) zit.

ANP
25 November 2019 07:13Gewijzigd op 16 November 2020 17:35

Kanshebbers zijn volgens organisator foodwatch ook De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten, CanO bronwater in blik, Bongo pindakaas, Kellogg’s Choco pops reep en de seizoensgroenten die Albert Heijn in november verkoopt. Het gaat dan om asperges en snijbonen die respectievelijk uit Peru en Marokko afkomstig zijn.

Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de site van de consumentenorganisatie. Vorig jaar won Smartwater van Coca-Cola dat volgens foodwatch gewoon duur water is.

De verkiezing is tien jaar geleden door foodwatch in het leven geroepen als protest tegen „marketingleugens” en claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer