Hewlet-Packard in de strijd met Philips en Sony
Hewlet-Packard gaat zich mengen in de strijd die momenteel al op het scherp van de snede in de wereld van de consumentenelektronica woedt.
Het Amerikaanse computerconcern presenteerde vrijdag een hele reeks geavanceerde consumentenproducten. De meest in het oog springende zijn een eigen iPod-versie en twee platte tv-schermen. Bestuursvoorzitter Carly Fiorina lanceerde de producten tijdens de MTV Video Music Awards in Miami. HP’s grote sprong in de elektronicawereld was al lang verwacht. Computerfabrikanten als Apple, Dell en Gateway gingen het concern voor in de concurrentieslag met tradionele elektronicafabrikanten als Philips en Sony.
Toch verwacht HP de consument iets unieks te kunnen bieden. Daarbij gaat het niet zozeer om de iPod-kloon of de eerste televisies (plasma en lcd) in zijn geschiedenis, maar om een entertainmentapparaat voor het draadloos verzenden van dvd’s, muziek en foto’s naar televisies.
De HP-versie van de iPod was eerder dit jaar al aangekondigd. Het concern koos daarmee partij voor Apple, dat nu nog een grote voorsprong heeft met zijn digitale muziekspelers en legale internetmuziek. Alom wordt verwacht dat Microsoft die positie gaat bevechten. Volgende week zal ’s werelds grootste softwarefabrikant volgens mediaberichten met een eigen internetmuziekwinkel het antwoord geven op iTunes van Apple.
HP leidde met de productlancering de aandacht af van de eigen interne problemen. Eerder deze maand bleek dat de financiële resultaten onder druk staan door een sterk verslechterde verkoop van traditionele producten als servers en opslagsystemen. Topvrouw Fiorina trad toen hard op met het ontslag van enkele managers.