Rekenfout Schiphol gerepareerd
Luchthaven Schiphol mag buiten de nachtelijke uren meer gebruik maken van de Zwanenburgbaan. Ook mag vanaf volgende week de nieuwe, westelijke uitvliegroute van de Polderbaan ingezet worden om vliegtuigen te laten vertrekken. Dat heeft staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer geschreven.
Met de gewijzigde luchtvaartbesluiten voor Schiphol wordt de reken– of invoerfout hersteld. Vorig jaar juni ontdekten Schiphol Group en Luchtverkeersleiding (LVL) Nederland dat een fout was gemaakt bij de berekening van het aantal starts en landingen per uur op de Zwanenburgbaan en Polderbaan. Hierdoor waren de milieunormen zo strak afgesteld, dat Schiphol amper zou kunnen groeien en dit jaar al tegen de grenzen van die normen zou oplopen. Berekend is dat dit de luchthaven en KLM ongeveer 500 miljoen euro zou kosten.
Met goedkeuring van een krappe meerderheid in de Tweede Kamer heeft Schiphol de kans gekregen de rekenfout te herstellen. Wel moest de luchthaven hiervoor een nieuwe zogenoemde milieueffectrapportage (MER) afleveren.
In de praktijk betekent het herstel van de fout dat de maximale geluidsnormen voor de Zwanenburgbaan verhoogd worden. Met name in de piekuren kan Schiphol zodoende meer vliegtuigen op deze baan laten opstijgen, al zullen dat volgens Schultz minder toestellen zijn dan toen het vliegveld nog over vier banen beschikte. ’s Nachts is deze baan bovendien gesloten. Gelijktijdig past Schiphol de uitvliegroute van de Polderbaan aan. Met name de inwoners van Spaarndam zijn hiermee geholpen omdat de vertrekkende toestellen hier straks minder dicht overheen zullen vliegen. Deze nieuwe route had de voorkeur van de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol (CROS).
Vanaf donderdag 2 september moet Schiphol zich aan de nieuwe afspraken houden.