Biergigant AB InBev slijt minder bier
’s Werelds grootste bierbrouwer Anheuser-Busch InBev heeft in het derde kwartaal minder bier aan de man gebracht. De eigenaar van merken als Stella Artois en Bud zag met name in de Verenigde Staten en China zijn bierverkopen slinken ten opzichte van een jaar geleden.
In de VS kampt de brouwer met de concurrentie van koolzuurhoudende alcoholdrankjes met een fruitsmaak. Veel consumenten verkiezen deze zogeheten hard seltzer boven bier. Deze ontwikkeling droeg er mede aan bij dat AB InBev marktaandeel in de VS inleverde.
Ook in China sleet de bierreus minder bier. Dat wijt het concern voornamelijk aan de vervroegde leveringen van bier aan het Aziatische land in het tweede kwartaal. De inkopen stegen voorafgaand aan de viering van het 70-jarige jubileum van de Volksrepubliek in oktober. Verder drukten de algehele zwakke macro-economische situatie wereldwijd op de bierverkopen in China.
In een aantal opkomende markten wist de brouwer wel meer bier aan de man te brengen. In Mexico deden biermerken Corona en Victoria het goed. Ook profiteerde AB-InBev van de overeenkomst met winkelketen Oxxo, die eerder uitsluitend zaken deed met concurrent Heineken. In Colombia was de brouwer succesvol met de verkoop van bier in 1-literflessen.
Al met al dikten de opbrengsten van de biergigant aan tot bijna 13,2 miljard dollar. De omzetgroei op eigen kracht bedroeg 2,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. Onder de streep resteerde 2,4 miljard dollar, tegen 1,5 miljard dollar vorig jaar.