Hooggespannen verwachtingen voor Singles Day
Singles Day wordt dit jaar naar verwachting nog groter dan vorig jaar. Webwinkelgigant Alibaba heeft hooggespannen verwachtingen voor de verkopen op 11 november, de dag waarop Chinezen cadeautjes kopen voor zichzelf en anderen om te vieren dat ze vrijgezel zijn.
Het Chinese concern denkt dat wereldwijd circa een half miljard mensen een slag willen slaan tijdens het koopfestijn op zijn platforms. Dat is een kwart meer dan vorig jaar, toen Alibaba op Guanggun Jie, zoals de dag in het Chinees heet, meer dan 30 miljard dollar omzette. Op de platforms van Alibaba doen dit keer meer dan 200.000 merken mee.
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht door vier studenten. Vanaf 2009 is het een koopfestijn op internet geworden. In dat jaar begon Jack Ma, de oprichter van Alibaba, 11 november te gebruiken om mensen naar zijn internetwinkels te lokken met aanbiedingen.
De speciale feestdag werd vorig jaar met een grote tv-show afgetrapt. Rond middernacht lokale tijd stroomden de eerste bestellingen al binnen. Alibaba zette in de eerste vijf minuten naar verluidt al zo’n 3 miljard dollar om. Niet alleen consumentenelektronica liepen goed, ook veel luxe goederen.