Starbucks-koffie geeft omzet Nestlé oppepper
Nestlé heeft in de eerste negen maanden van het jaar zijn verkopen opgevoerd. De levensmiddelenproducent profiteerde onder meer van een samenwerking met Starbucks. Daarbij kondigde de branchegenoot van Unilever aan zijn aandeelhouders te belonen met een aandeleninkoopprogramma van 20 miljard Zwitserse frank, omgerekend ruim 18 miljard euro.
De opbrengsten op eigen kracht dikten in de afgelopen negen maanden aan met 3,7 procent op jaarbasis, vooral geholpen door groei in de Verenigde Staten en Brazilië. De verkoop van Starbucks-koffie voor in zijn Nestlé-espressoapparaten trok verder aan. Ook de diervoedingproducten van Purina vonden gretig aftrek. De totale omzet was in de verslagperiode 68 miljard frank.
Het onderdeel dat water onder merken als Perrier en S.Pellegrino verkoopt was een smet op de resultaten. De omzet op eigen kracht zakte daar met 2,5 procent. Hoofd van die tak Maurizio Patarnello vertrekt eind dit jaar. De waterdivisie van Nestlé wordt verder geïntegreerd in het concern.