Economie

Tweede test met extra lange truck

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft dinsdag in Lelystad het officiële startschot gegeven voor een tweede proef met extra lange vrachtwagens.

ANP
25 August 2004 10:26Gewijzigd op 14 November 2020 01:33
LELYSTAD - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat onderzoek doen naar extra lange vrachtwagens. De proef moet de voor- en nadelen van dit vrachtvervoer in kaart brengen. - Foto ANP
LELYSTAD - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat onderzoek doen naar extra lange vrachtwagens. De proef moet de voor- en nadelen van dit vrachtvervoer in kaart brengen. - Foto ANP

Het onderzoek is bedoeld om de voor- en nadelen van dit vrachtvervoer in kaart te brengen. Naar verwachting volgt eind 2006 een definitief besluit over de invoering van deze zogenaamde ecocombi’s.

Sinds 2000 is al een eerste, beperkte test met in totaal vier extra lange vrachtwagens gehouden. De uitkomst daarvan was positief. Het ministerie wil nu met een uitgebreide proef extra informatie krijgen over de goede en mindere kanten van de nieuwe vrachtwagencombinaties, die maximaal 25,25 meter lang zijn en inclusief lading hooguit 60 ton mogen wegen. De huidige limiet ligt bij 18,75 meter en 50 ton.

Op de testbaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) in Lelystad presenteerde het ministerie gisteren alvast tien extra lange en zware vrachtautocombinaties (lzv’s). Het is de bedoeling dat er uiteindelijk zo’n 300 ecocombi’s bij ongeveer 100 bedrijven deelnemen aan de proef.

Binnen de Europese politiek bestaat de vrees dat de zwaardere vrachtwagencombinaties voor verkeersonveilige situaties zullen zorgen en de wegen sneller beschadigen.

Beleidsmedewerker C. Kampfraath van Verkeer en Waterstaat verzekert dat praktijkstudies in Finland en Zweden, waar al lzv’s rondrijden, het tegendeel bewijzen. „De inzet van langere vrachtwagens betekent dat er minder voertuigen nodig zijn. Dat verkleint juist de kans op ongevallen met vrachtauto’s. Daarnaast is de lading beter verdeeld over het aantal assen. De combinatie drukt op die manier toch minder zwaar op het asfalt.”

Andere voordelen zijn in de ogen van het ministerie afname van file-overlast en een besparing voor het milieu. Het brandstofgebruik zou naar schatting bijvoorbeeld met 4 tot 30 procent teruglopen. Transport en Logistiek Nederland, waarin de vervoersbedrijven zich hebben verenigd, vertrouwt op succes.

Enkele chauffeurs die aan de proef meedoen, blijken nu al tevreden. M. Kuitert en H. Brinkers van transportbedrijf Bolk uit Almelo hadden slechts twee dagen nodig om te wennen aan hun 6 meter langere voertuig.

Ook G. Verkley van Verkley Transport uit Bodegraven is positief. Op de zijkant van zijn vrachtwagen staat te lezen dat die 20 procent zwaarder en bijna een kwart langer is dan de vorige. De grootste winst zit in het laadvermogen. „Ik kan er nu veel meer lading in kwijt. En met mijn vijf jaar ervaring, een extra rijopleiding en de moderne zijspiegelcamera’s zit het met de veiligheid ook wel goed”, betoogt hij.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer