Gast zorginstelling wil vaker meeëten
Een grote meerderheid van de bezoekers van zorginstellingen vindt dat ze met de cliënt moeten kunnen meeëten.
Bij veel instellingen zijn de mogelijkheden hiertoe nog te beperkt of bij de bezoekers onbekend. Bovendien zou het meeëten helpen bij het genezingsproces van de cliënt, vermoeden de bezoekers.
Dit blijkt uit het nationale zorgonderzoek voeding en welzijn van onderzoeks- en adviesbureau Foodstep in Wageningen. Het onderzoek is uitgevoerd via internet onder bijna 5000 verschillende bezoekers van instellingen. Van alle ondervraagden zegt 40 procent niet op de hoogte te zijn van de mogelijkheden om al dan niet mee te eten met de cliënt. Van de bezoekers die hier wel van op de hoogte zijn, geeft tweederde aan dat het in de bezochte instelling niet mogelijk was om mee te eten.
Bij de instellingen waar het meeëten is georganiseerd, maakt ook daadwerkelijk de helft van de bezoekers wel eens gebruik van die mogelijkheid. In de helft van de gevallen hoeft hier vaak niets voor betaald te worden. Als dat wel moet, ligt de prijs gemiddeld rond de 6,50 euro. De kwaliteit van de maaltijd wordt beoordeeld met een zeven.
Negen op de tien bezoekers menen dat eten in een gezellige ambiance een positieve invloed heeft op het welzijn van de cliënt. Foodstep stelt dat het oordeel van de gast belangrijk is, omdat dagelijks minimaal 300.000 Nederlanders een zorginstelling bezoeken. „De bezoeker is daarom een belangrijke imagobepaler”, aldus Foodstep, dat stelt dat zorgpersoneel een cruciale rol speelt in de waardering van de bezoeker. „Het is essentieel dat zorgdirecties hiervan goed doordrongen raken.”
Een kwart van de bezoekers binnen zorginstellingen geeft aan dat het personeel hun regelmatig het gevoel geeft dat zij in de weg lopen. Bovendien vindt 21 procent van de bezoekers in de zorg dat de medewerkers hun niet het gevoel geven dat zij welkom zijn, blijkt uit het onderzoek.
„Het ontbreekt een deel van de zorginstellingen dus nog aan de nodige gastvrijheid. Zeker 30 procent van de bezoekers zou de bezochte zorginstelling niet bij anderen aanbevelen. Van de bezoekers die zich niet altijd welkom voelen, zou 60 procent de bezochte instelling binnen zijn eigen relatiekring zeker niet aanbevelen. Doelstelling van de zorginstelling moet zijn: het maken van de vertaalslag van lastige bezoeker naar waardevolle gast.”