VNU tevreden over koerswijziging
Het aangekochte bedrijf ACNielsen bleek in 2001 „zeer recessiebestendig.” Dit concludeerde bestuursvoorzitter R. van den Bergh woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers van VNU. De zeer goede resultaten die VNU boekte met haar informatiedivisie sterken de concerntop in de mening dat de metamorfose van een dagblad- en tijdschriftuitgever naar een informatieconcern een juiste stap is geweest.
Door de overname van onderzoeksbureau ACNielsen steeg de operationele winst van de Marketing- en Media-informatiegroep met 96 procent. Met de handel in de vergaring (bijvoorbeeld met consumentenpanels) en interpretatie van informatie kan VNU zich -beter dan met de oude activiteiten- wapenen tegen economische tegenwind. „Het gaat om informatie waar we zelf eigenaar van zijn en waar onze klanten niet buiten kunnen”, stelde Van den Bergh. Op het gebied van media- en marketinginformatie ziet de topman „nog ruimschoots mogelijkheden tot verbetering” van de resultaten.
Van den Bergh omschreef 2001 als een „pittig edoch bevredigend” jaar. Hij wees daarbij op de forse inzinking van de advertentiemarkten in zowel de Verenigde Staten als Europa. Dat hakte vooral in op de vakbladendivisie, waarbij bladen als Intermediair en Computable kampten met een grote terugloop van de personeelsadvertenties. Op beide continenten greep VNU in met kostenbesparende maatregelen. VNU verwacht dit jaar in Europa nog minder advertentievolume. Als de economie in de VS niet verder verslechtert, behalen vakbladen en -beurzen daar ten minste hetzelfde resultaat als in 2001.
2001 was ook het jaar waarin VNU een grote strategische wijziging afsloot. Met de verkoop van de tijdschriftengroep, met daarin onder meer Libelle en Nieuwe Revu, aan het Finse mediaconcern Sanoma en de educatieve uitgaven aan investeringsmaatschappij 3i, heeft VNU „op bevredigende wijze afscheid genomen” van conjunctuurgevoelige activiteiten, aldus Van den Bergh.
De opbrengst van die verkopen stuwde de nettowinst met 26 procent omhoog tot circa 1 miljard euro. Zonder die buitengewone baten zakte het nettoresultaat echter naar 15 miljoen euro. De netto-omzet groeide vorig jaar met 43 procent van 3,4 miljoen tot 4,8 miljoen euro.
Aandeelhouders hebben vorig jaar flink moeten bloeden voor de aankoop van ACNielsen. De nettowinst per aandeel na goodwill en voor buitengewoon resultaat kelderde van 0,96 euro in 2000 naar 4 eurocent in 2001.
De kredietbeoordelaars Standard & Poor’s en Moody’s zijn weinig positief over VNU’s kredietwaardigheid. Standard & Poor’s geeft als beoordeling BBB+ met ”negatief vooruitzicht”, terwijl Moody’s het houdt op Baa1 met ”stabiel vooruitzicht”.
Voor de divisie Marketing- en Media-informatie rekent VNU voor dit jaar op meer omzet en bedrijfsresultaat. Verder verwacht het bedrijf dat het bedrijfsresultaat van onder meer de Gouden Gids en andere informatiediensten op het peil van 2001 blijft.
De gewone nettowinst per aandeel (vóór goodwill en buitengewoon resultaat) gaat volgens VNU dit jaar met dubbele cijfers omlaag. Deze winst bedroeg in 2001 1,73 euro.