‘Elektrische truck over negen jaar rendabel’
Het duurt nog tot 2028 voordat het voor transportbedrijven financieel aantrekkelijk wordt om met elektrische vrachtwagens te gaan rijden. Tot die tijd is het voor vervoerders voordeliger om met diesels te rijden, voorspelt het Economisch Bureau van ING.
Behalve automobilisten en openbare vervoerders moeten ook transportbedrijven vergroenen. Vanaf 2025 voeren tientallen steden namelijk zones in waar de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen moet worden gereduceerd tot nul.
Tegen die tijd hebben Europese fabrikanten al wel vrachtwagens op de markt gezet, maar volgens ING zullen die nog te duur zijn voor transportbedrijven. Zo is de aanschafprijs voor een e-truck hoger en moet ook worden geïnvesteerd in laadpalen. Daar staan lagere gebruikskosten tegenover.
Vanaf circa 2028 verandert dit. Elektrische trucks worden goedkoper in de aanschaf. Bij een jaarlijks gebruik van 60.000 kilometer per jaar worden deze vrachtwagens financieel aantrekkelijk, aldus ING. Dit omslagpunt kan vroeger komen, maar dan moet het lukken jaarlijks 100.000 kilometer met elektrische trucks af te leggen. Ook zouden technologische doorbraken voor goedkopere stekkertrucks kunnen zorgen.