Vernieuwde Toyota Corolla
Toyota heeft zijn volumemodel Corolla onder handen genomen. Behalve dat een aantal cosmetische wijzigingen zijn doorgevoerd, maakt een nieuwe dieselmotor zijn opwachting onder de motorkap van Toyota’s meest succesvolle auto.
De negende generatie Toyota Corolla zag in 2001 het licht en drie jaar later vond de fabrikant de tijd alweer rijp voor een opfrisser. Doorgaans hanteren Japanse fabrikanten wat kortere levenscycli voor hun modellen dan Europese. Je moet twee keer kijken om te zien dat de Toyota Corolla vernieuwd is. Het is wel terecht dat de wagen niet ingrijpend is gerestyled. Daarvoor is het model simpelweg nog te fris.
De ingrepen hebben allereerst betrekking op de bumpers, die vervangen zijn door nieuwe en wat meer geprononceerde exemplaren die de auto een krachtiger uitstraling geven. Ook de koplampen en achterlichten zijn vervangen. Verder heeft Toyota de aspiraties van het sportieve topmodel Corolla-T-Sport extra benadrukt door deze versie van extra spoilers voor en achter, sideskirts en een aangepaste voorbumper te voorzien.
Isolatieglas
Het interieur van de Corolla ontkwam evenmin aan de fijnslijperij van de technici. Er werden nieuwe bekledingsmaterialen toegepast, en het verbeteren van ergonomie en het terugdringen van trillingen en rijgeluiden stonden hoog in het vaandel. Zo beschikken de dieselmodellen voortaan over een voorruit van speciaal isolatieglas. De ruit bestaat niet langer uit twee maar uit drie lagen, waarvan de middelste geluidswerend werkt.
Belangrijkste nieuwsfeit is zonder twijfel de nieuwe 1,4 liter direct ingespoten common rail turbodiesel. Deze vervangt de 66 kW/90 pk sterke 2.0 D-4D. Hij levert ondanks een kleinere cilinderinhoud hetzelfde maximumvermogen. De krachtbron is volledig uit aluminium vervaardigd, wat een gewichtsreductie van 72 kilo oplevert. De krachtbron is een stuk zuiniger dan zijn voorganger en voldoet aan de nieuwe Europese emissieregels.
Interessant is verder dat de Corolla 1.4D-4D gecombineerd kan worden met de zogenoemde Multi-Mode Automaat, waarbij elektromotoren het schakelen voor hun rekening nemen. De transmissie is voorzien van een automatische koppeling en kent drie standen: normaal, sport en handmatig. In de laatste stand schakelt de bestuurder dus zelf met behulp van de versnellingspook. In tegenstelling tot een conventionele automaat zorgt de M-MA voor een lager verbruik. Toyota claimt een gemiddelde reductie van 2 procent ten opzichte van de handgeschakelde versnellingsbak.
Niet alert genoeg
Tijdens de eerste kennismaking laat de nieuwe diesel zich kennen als een fijne machine. De motor is soepel en stil en beschikt over voldoende vermogen. Minder positief zijn de ervaringen met de M-MA, die niet alert genoeg is. Sterk punt is echter wel dat de dieselende consument in dit segment de keuze heeft om voor een automatische transmissie te gaan. Bovendien rekent Toyota als introductieaanbieding voor de M-MA tijdelijk geen meerprijs. De vernieuwde Toyota Corolla is voortaan standaard voorzien van acht airbags en van een audiosysteem met cd-speler.
De prijzen beginnen bij 16.390 euro. De nieuwe Corolla 1.4 D-4D staat vanaf 21.890 euro in de showroom.