Ontzettend groot en expressief
Meer chroom dan schroom. De nieuwe Chrysler 300C is een imposante auto die op gespannen voet staat met de voorkeur van veel vaderlandse zakenlieden voor een ingetogen maar kwalitatief hoogstaande auto. De Chrysler 300C: to love or to hate?
Bij de eerste blik op de glanzende koets van de nieuwe Chrysler 300C komen tal van vragen en afwegingen als vanzelf naar boven. De auto schreeuwt om aandacht. De 300C is zo ontzettend groot en expressief dat iedereen er een mening over heeft. Die opvattingen over de stilering van de Amerikaan lopen overigens enorm uiteen. Velen vinden hem ronduit prachtig. Meer nog zijn de mening toegedaan dat de 300C te veel van het goede is. Vrijwel iedereen denkt dat de auto heel veel duurder is dan in werkelijkheid het geval is. En meer dan eens werd gevraagd of de 300C een nieuwe Bentley is. De ingrediënten voor alle discussies zijn een lange en hoekige carrosserie, een hoge taillelijn, een zeer dominante grille, veel chroom en vette wielen.
De Chrysler 300C is de voorloper van een productoffensief dat Chrysler de komende jaren gaat inzetten teneinde haar positie op de Europese markt aanzienlijk te verstevigen. Onder de vleugels van moederconcern DaimlerChrysler, waartoe ook Mercedes-Benz behoort, is er bij Chrysler de afgelopen jaar niet alleen hard gewerkt aan productontwikkeling maar eveneens aan een beter begrip van de Europese markt. Dat Duitse ingenieurs en marketingmannen uit de Mercedes-Benz-organisatie daarbij een belangrijke rol hebben gespeeld, staat buiten kijf.
De nieuwe 300C is daarvan een sprekend voorbeeld. Tal van componenten zijn afkomstig uit de magazijnen van Mercedes. Zo komt de wielophanging uit de vorige Mercedes-E-klasse en dat is niet alleen vanwege kostenvoordelen.
Luie indruk
De Chrysler 300C is tot de al aangekondigde komst van een dieselvariant leverbaar met drie benzinemotoren. De top wordt gevormd door een machtige 5,7 liter V8, die maar liefst 340 pk kan mobiliseren. Minder heftig zijn de zescilinders van 2,7 en 3,5 liter, die goed zijn voor respectievelijk 193 en 253 pk. Laatstgenoemde doet dienst onder de motorkap van de testwagen en zal in ons land naar verwachting de meest gevraagde motorvariant zijn. De krachtbron is standaard gekoppeld aan een viertraps automatische transmissie.
Het geheel doet prima werk, maar overtuigd niet bijzonder. Vooral de automaat is niet bijster responsief, waardoor de auto een wat luie indruk maakt. De cijfers bevestigen die indruk. Voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u is 9,2 seconden nodig, wat gezien het beschikbare vermogen niet overdreven snel is. De topsnelheid bedraagt 220 km/u. Hoog genoeg om je rijbewijs voor langere tijd op het spel te zetten. De Chrysler vertegenwoordigt met een gewicht van 1715 kilogram behoorlijk wat massa en dat zie je terug in een gemiddelde consumptie van 1 liter op 7,9 kilometer.
Chrysler geeft hoog op over zijn keuze voor achterwielaandrijving. De innige relatie met Mercedes-Benz ligt hier mede aan ten grondslag, maar een feit is dat gezien omvang en gewicht aandrijving via de achterwielen meer dan gerechtvaardigd is. Het weggedrag van de Amerikaan onderstreept dat. De Chrysler 300C is een heerlijk relaxte auto. De wagen is comfortabel geveerd, maar maakt behalve rechtuit ook in bochten een prima indruk. De 300C is tot gemoedelijk overstuur te verleiden, dat de bestuurder echter eenvoudig kan opvangen. Geen moment maakt de Chrysler een listige indruk. Goedmoedig lijkt de juiste kwalificatie.
Geborgen indruk
Minder plezierig is het gebrek aan stuurgevoel. De bekrachtiging werkt goed, maar informeren is er nauwelijks bij. Het maakt opnieuw duidelijk dat de 300C eerst en vooral een auto is voor een ontspannen eigenaar. Voor mensen met voldoende rust en balans in lijf en agenda. Die tijdens de rit hun mobiele telefoon uitschakelen en zich kunnen overgeven aan plezierige bespiegelingen, het genot van een geurige corona, de zoetgevooisde klanken uit de luidsprekers of gewoon aan het uitzicht op het landschap achter de ramen.
De nieuwe Chrysler is zeer ruim. Zowel voor- als achterin zit je royaal. De kofferbak heeft een inhoud van 442 liter en is daarmee groot genoeg. Voorin zijn er uitstekende verstelmogelijkheden van stoelen, stuur en zelfs pedalen, zodat een uitmuntende zitpositie gegarandeerd is. Minder plezierig is dat de grote stoelen te weinig ondersteuning bieden aan de schouders, wat na enige tijd tot vermoeidheid leidt. Ondanks zijn buitenmaten maakt de Chrysler een geborgen indruk. Dat hebben de ontwerpers weten te bewerkstelligen door de hoge raaminzet en het hoge dashboard. Het geheel ziet er netjes en overzichtelijk uit, maar de afwerking haalt niet het niveau van de Duitse alternatieven. Daar lijkt vooral de keuze voor wat goedkopere materialen debet aan te zijn.
Opmerkelijk is de herkenning die veel toetsen en schakelaars oproepen. Chrysler heeft hiervoor volop inkopen gedaan in de magazijnen van Mercedes.
Charme
De Chrysler 300C is niet perfect. Daarvoor is er ten opzichte van de Europese concurrentie nog te veel winst te boeken op onderdelen als techniek, onderstel en afwerking. Feit is echter dat het model veel in huis heeft om dergelijke afwegingen naar het tweede plan te verwijzen. De auto is groot, rijk uitgerust en voorzien van een alleszins sympathiek prijskaartje. Zijn charme weet echter het meest te verleiden. I love him.
Chrysler 300C
3.5 V6
Techniek
Cilinderinhoud: 3518 cc; maximumvermogen: 186 kW/253pk bij 6400 tpm; maximumkoppel: 340 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,2 seconden; topsnelheid: 220 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 5015 mm; breedte: 1880 mm; hoogte: 1483 mm; wielbasis: 3050 mm; gewicht: 1715 kilogram; inhoud bagageruimte: 442 liter; brandstoftank: 68 liter; Chrysler 300C 2.7 V6: 47.700 euro; Chrysler 300C 3.5 V6: 56.185 euro; Chrysler 300C 5.7 V8 HEMI: 68.510 euro.
Waardering
Plus: uitstraling, binnenruimte, uitrusting, prijs
Min: besturing, afwerking, verbruik
Alternatieven
Cadillac 3.2 V6 Sport Luxury: 54.100 euro
Moedige poging van Cadillac om weer vaste voet aan Europese wal te krijgen. Opvallende styling. Afwerking nog niet op niveau. Wel een lekker rijdende auto. Is de meest dynamische van dit hele kwartet.
Lancia Thesis 3.0 V6 24V Emblema: 62.500 euro
Een zeldzame en dus zeer exclusieve verschijning. Is eigenlijk ook te duur. Grootste onderscheidend vermogen is zijn lijnvoering. De doelgroep wil echter meer.
Renault Vel Satis 3.5 V6 Initiale: 56.000 euro
Topmodel van Renault. Zeer ruime en royale auto die absoluut onderscheidend is in dit segment. Renault had aanvankelijk hoge verwachtingen van de Vel Satis. De consument heeft die dromen echter niet waargemaakt. De Vel Satis is te progressief. Of de doelgroep te conservatief.