Swatch voelt strijd tegen ‘grijze markt’
Horlogemaker Swatch heeft in het eerste halfjaar een lagere omzet en winst in de boeken gezet dan een jaar eerder. Het bedrijf wijt de mindere resultaten aan harde acties tegen officieuze verkoopkanalen die luxehorloges tegen flinke kortingen aanbieden.
Luxemerken zien met lede ogen aan hoe hun horloges op de zogeheten grijze markt voor veel minder geld over de toonbank gaan. Daardoor wordt hun exclusiviteit en controle over prijzen tenietgedaan. Het gaat bijvoorbeeld om onverkochte voorraden die hun weg vinden naar onlinewinkels buiten hun officiële verkoopkanalen.
De strijd van Swatch tegen deze verkopers kost op de korte termijn enkele honderden miljoenen Zwitserse franken, laat het bedrijf weten. Op de langere termijn verwacht het moederbedrijf van merken als Blancpain, Omega en Longines profijt te hebben van de maatregelen, vooral in belangrijke markten als China.
De omzet daalde op jaarbasis 4,4 procent tot 4,1 miljoen Zwitserse frank, omgerekend 3,7 miljard euro. Onder de streep bleef 415 miljoen frank over, een daling van 11,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.