„Financiële en milieuschade door flessenactie”
De actie ”Flessenpost” van FNV Bondgenoten bij Albert Heijn veroorzaakt niet alleen financiële schade voor de frisdrankfabrikanten en de brouwerijen, maar belast ook het milieu extra.
Dat stelden de Vereniging van de Nederlandse Frisdranken Industrie (NFI) en het Centraal Brouwerij Kantoor gisteren. Beide brancheorganisaties overwegen juridische stappen om de actie te voorkomen.
De FNV-bond roept klanten van Albert Heijn op om vanaf morgen in teruggebrachte lege flessen euromuntjes te stoppen om duidelijk te maken dat uitzendkrachten in de AH-distributiecentra beter betaald moeten krijgen. De NFI berekende dat wekelijks 1 miljoen statiegeldflessen onnodig worden vernietigd als 10 procent van alle consumenten in Nederland aan de oproep gehoor geeft.
Volgens een zegsvrouw van de NFI is de financiële schade nog niet te schatten. Zij wijst erop dat normaliter statiegeldflessen vijftien tot twintig keer hervulbaar zijn. Flessen die met muntjes terugkomen bij de fabrikanten worden automatisch van de lopende band van de spoel- en vulmachines gestoten en vernietigd.