40 miljoen voor verlaging aandeel wegtransport
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) trekt 40 miljoen euro uit om ervoor te zorgen dat goederen relatief minder door vrachtwagens worden vervoerd, en meer op het spoor en in de binnenvaart.
Van Nieuwenhuizen heeft afspraken gemaakt met de sector om ervoor te zorgen dat vrachtvervoer schoner wordt en om te voorkomen dat de wegen nog voller raken. Het kabinet verwacht wel een groei van het goederentransport, maar hoopt groei op de weg te beteugelen.
Het geld wordt ingezet om verschillende netwerken beter op elkaar te laten aansluiten. Verder wil het ministerie stappen maken met digitalisering „waarmee het transport straks slimmer en efficiënter van A naar B gaat”.
„Een gemiddeld binnenvaartschip kan wel 150 vrachtwagens van de weg halen”, zegt de minister, die de plannen woensdag presenteerde in de Goederenvervoeragenda. Sinds het begin van de kabinetsperiode benadrukt Van Nieuwenhuizen haar doel om „verladers te verleiden” voor het spoor en het water te kiezen. Het ministerie laat goederentransport op de weg in absolute zin overigens wel groeien.
Het vrachtaandeel dat via de weg wordt vervoerd moet krimpen, vooral goederenvervoer via spoor zal toenemen. Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2018 ruim 41,5 miljoen ton aan vracht per spoor werd vervoerd. In 2025 moet tussen de 54 en 61 miljoen ton door goederentreinen worden vervoerd.
In de Goederenvervoeragenda noemt de minister ook een aparte subsidieregeling van 80 miljoen voor maatregelen voor beter vrachttransport op het spoor tussen 2019-2023. Even was er twijfel of er bij deze subsidieregeling sprake zou zijn van onrechtmatige staatssteun, maar de Europese Commissie besloot maandag dat dit niet het geval is.