Bier in blik terug in Duitse supermarkt
Duitse supermarkten gaan weer bier in blik verkopen. Dat meldde de zondagseditie van de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Duitsland voerde vorig jaar statiegeld op blikjes in. Sindsdien hebben veel supermarktketens ze uit het assortiment gehaald. Ze vonden het inzamelen van lege blikjes omslachtig en te duur. Bierbrouwers zagen hun afzet dan ook dalen door de invoering van de heffing.
De discounters Lidl en Netto zijn echter van plan de verkoop van bier in blik in ere te herstellen. Netto heeft dat besloten na een proef van zes weken. „Het blik is terug. De klant heeft besloten”, zei directeur Juel Jensen tegen de Duitse krant.
Volgens de Duitse poot van het Britse verpakkingsbedrijf Rexam zullen meer supermarktketens volgen. Het concern heeft met bijna alle discounters gesproken en het merendeel heeft grote interesse om weer bierblikjes te verkopen, aldus een woordvoerder.
Duitsland staat overigens onder zware druk om het statiegeld af te schaffen. Het systeem is volgens de Europese Commissie oneerlijk voor buitenlandse leveranciers, voor wie de kosten en afstanden te groot zijn om het blik in te zamelen.