Stikstofuitspraak verdeelt coalitiepartijen
De regeringspartijen D66 en ChristenUnie willen maatregelen om de afzet van stikstof in kwetsbare natuurgebieden te verminderen. De huidige aanpak biedt de natuur onvoldoende bescherming, bepaalde de Raad van State onlangs. Maar coalitiepartners VVD en CDA willen kijken wat er juridisch mogelijk is om vooral de economische gevolgen van die uitspraak te beperken.
„Nederland heeft te lang op de pof geleefd van de natuur”, vindt Kamerlid Tjeerd de Groot van D66. De balans tussen economie en natuur moet volgens hem dringend worden hersteld, desnoods met „onorthodoxe maatregelen”. Zijn collega Carla Dik-Faber van de ChristenUnie pleit voor een „pas op de plaats”. Zo vindt zij het „niet voor de hand liggen” om nu een besluit te nemen over de uitbreiding van Lelystad Airport.
VVD’er Arne Weverling daarentegen vreest vooral economische stilstand en vertraging bij bouw van wegen en nieuwe woningen. „Wat ons betreft stoppen we even met aanwijzen van natuurgebieden”, zegt hij. CDA-Kamerlid Jaco Geurts spreekt van „juridische haarkloverij”. Hij maakt zich ook zorgen om boeren die door de uitspraak mogelijk boetes riskeren als zij hun koeien de wei inlaten.
Het kabinet wil nog niet vooruitlopen op plannen om recht te doen de uitspraak van de Raad van State, die de vergunningen voor honderden projecten op losse schroeven heeft gezet. De verantwoordelijke ministers Carola Schouten (landbouw en natuur), Cora van Nieuwenhuizen (verkeer en luchtvaart) en Kajsa Ollongren (woningbouw) zijn nog bezig in kaart te brengen wat daarvoor nodig is.
Concrete voorstellen om de stikstofuitstoot aan te pakken, komen wel van de oppositie. Zo wil GroenLinks uitstel van het besluit over Lelystad Airport en een lagere maximumsnelheid op de snelwegen. Maar daar voelt Van Nieuwenhuizen weinig voor. Onder andere de Partij voor de Dieren roept op tot een aanzienlijke verkleining van de veestapel.
D66 en ChristenUnie hopen dat maatregelen die toch al op stapel staan in het kader van het klimaatakkoord, ook een handje helpen. „Het sluiten van een kolencentrale zorgt ook voor minder uitstoot van stikstof”, aldus De Groot.