Air France-KLM ziet omzet fors stijgen
De luchtvaartcombinatie Air France-KLM heeft de omzet over het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2004-2005 met 12,3 procent zien toenemen. In totaal kwamen de inkomsten uit op 4,46 miljard euro.
Dat lieten de bedrijven vrijdag weten.
De groei in het eerste kwartaal is vooral een gevolg van het wegvallen van de negatieve invloeden die de luchtvaart vorig jaar beïnvloedden, zoals de oorlog in Irak en de longziekte SARS. Het aantal passagiers nam in de eerste drie maanden ook toe. De bezettingsgraad steeg met 2,7 procentpunt tot 77,7 procent. De omzet nam hier met 12,4 procent toe tot 3,3 miljard euro. Zowel Air-France als KLM droeg bij aan het betere resultaat met een omzetstijging van respectievelijk 11,8 procent en 14,3 procent.
Op alle routes die de luchtvaartcombinatie vliegt, werden meer passagiers vervoerd. Vooral Azië en de landen rond de Stille Oceaan zagen een enorme groei, van maar liefst 61,1 procent. Dat komt vooral omdat in het eerste kwartaal vorig jaar deze gebieden werden geteisterd door de longziekte SARS. Ook het aantal passagiers dat naar het Caraïbisch gebied en de Indische Oceaan vloog, steeg behoorlijk, met bijna 20 procent.
Bij het vrachtvervoer nam de beladingsgraad af met 0,7 procentpunt naar 67,7 procent. Dat kwam doordat de capaciteit sterker is toegenomen dan de extra vracht die werd vervoerd. De omzet kwam wel hoger uit op 492 miljoen euro, een stijging van 8,6 procent.
Volgens Air France-KLM werpt de samenvoeging van beide maatschappijen de eerste vruchten af. KLM werd begin mei van dit jaar door Air France overgenomen. Van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zijn de resultaten over twee maanden meegenomen in de kwartaalcijfers. De cijfers over 2003 zijn aangepast om een goede vergelijking te kunnen maken.
KLM maakte vanmorgen ook bekend dat de verkoop van tickets via internet sterk groeit. Deze week werd een record geboekt: op één dag werd voor ruim een miljoen euro aan tickets verkocht. Hiermee realiseert KLM 10 procent van de verkopen via internet. In 2007 moet dit percentage zijn opgelopen tot 40.