KPN verliest aandeel in mobiele markt
KPN heeft in het eerste kwartaal van dit jaar zijn aandeel op de krimpende mobiele markt zien afnemen. Evengoed behield de telecomprovider de koppositie, voor nummer twee Vodafone en nummer drie T-Mobile en Tele2 Nederland, die sinds kort samen optrekken. Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper.
Voor alle providers met een eigen netwerk gold dat de omzet in de eerste maanden van het jaar daalde. De totale omzet uit mobiele diensten daalde met 2,5 procent op jaarbasis tot 918 miljoen euro. Onder meer de stevige concurrentie en regeldruk zitten de opbrengsten dwars.
KPN zag de mobiele opbrengsten in de eerste maanden van 2019 met 3,4 procent dalen. Dat zorgde ervoor dat het marktaandeel van KPN terugliep naar 40,1 procent. Vodafone zag de omzet met 1,3 procent dalen en heeft 31,1 procent van de markt in handen. T-Mobile en Tele2 zijn goed voor 28,8 procent van de markt. De opbrengsten van de combinatie daalden in de meetperiode met 2,4 procent.
De onderzoekers verwachten dit jaar een krimp van de omzet in de mobiele markt met ongeveer 2 tot 3 procent tot circa 3,8 miljard euro.