Binnenland

Gekibbel om prijzen van uitvaarten

Monuta Uitvaartzorg en -verzekeringen in Apeldoorn heeft woensdag in Zutphen een kort geding gevoerd tegen een nieuwkomer op de markt, Alphega in Nunspeet. Inzet van de strijd is de prijsvergelijking die het Nunspeetse uitvaartbedrijf in advertenties maakt.

Van onze correspondent
12 August 2004 08:58Gewijzigd op 14 November 2020 01:31

De Apeldoornse onderneming wil een verbod op het publiceren van Monuta-tarieven in advertenties van Alphega. Dit bedrijf is opgericht door taxionderneming Van de Pol in Nunspeet, die voorheen jarenlang diensten aan Monuta leverde. Vorig jaar is de samenwerking opgezegd, volgens advocaat mr. J. van Donselaar van Monuta op initiatief van de uitvaartonderneming. De kwaliteit van Van de Pol zou te wensen overlaten.

Sinds begin juli plaatst Alphega advertenties in de plaatselijke krant waarin zijn tarieven naast die van Monuta worden gezet, uitgesplitst in aanneemsom, vervoer en opbaren, uitvaartkisten, het opbaren thuis en het rouwdrukwerk. De rekensom moet uitmaken dat bij het Nunspeetse bedrijf gemakkelijk 2000 euro op de uitvaart te besparen is.

Die prijsvergelijking is misleidend, zegt Monuta. „Elk onderdeel staat maar zeer summier beschreven, zonder uitleg wat er wel en niet tot de dienstverlening behoort, en welke nuances er zijn in prijzen”, aldus advocaat Van Donselaar.

Wat de Apeldoornse ondernemer nog het meest stoort, is dat Van de Pol geput heeft uit een tarievenlijst die niet openbaar is. „Een uitvaartleider heeft dat in een koffertje bij zich als richtlijn. Hij kan dan in het eerste gesprek uitleggen welke mogelijkheden er allemaal zijn, welke variaties en wat er precies bij hoort. Het is voor ons de vraag hoe Van de Pol aan die lijst komt. Monuta adverteert niet met tarieven en ze zijn ook niet op internet te vinden.”

Dat raadsel bleef onopgelost. Advocaat mr. R. Buysrogge van Alphega: „Het balletje is gaan rollen doordat Van de Pol in zijn Monuta-tijd van klanten hoorde dat de rouwauto zo duur is. Doorvragend ontdekte hij dat de uitvaartonderneming een hoger tarief aan de nabestaanden doorberekende.”

Buysrogge ziet geen enkel kwaad in de prijsvergelijking. „Een supermarkt mag ook de prijzen van een pot pindakaas in de ene of de andere winkel naast elkaar zetten. Het is het enige objectieve vergelijkingsmateriaal, kwaliteit is een subjectief gegeven.”

Het Nunspeetse bedrijf wil de advertentie met de tarievenlijsten vaker plaatsen, maar beloofde die niet te publiceren voordat de uitspraak van de rechter er is. Die wordt over twee weken verwacht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer