Lagere omzet en winst voor VNU
VNU heeft in de eerste helft van dit jaar een lagere omzet en nettowinst geboekt. Zonder invloed van de wisselkoersen zou de omzet licht zijn gestegen en de nettowinst gelijk zijn gebleven, vergeleken met het eerste halfjaar van 2003.
Uit woensdag gepubliceerde cijfers van het informatieconcern blijkt dat de winst met 12 procent daalde naar 91 miljoen euro. De omzet kwam 5 procent lager uit op 1,83 miljard euro.
Bij de divisie marktinformatie presteerde ACNielsen goed. Mede daardoor groeide de omzet van dit VNU-onderdeel met 3 procent tot 878 miljoen euro. Het resultaat werd wel gedrukt door de zwakke dollar. Zonder invloed van wisselkoersen zou de omzet 8 procent zijn gestegen.
De kijkcijferdivisie boekte 457 miljoen euro aan inkomsten, een afname van 2 procent. Ook hier speelde de zwakke Amerikaanse munteenheid VNU parten. Onderzoeksbureau Nielsen Media Research presteerde „uitstekend”, aldus VNU.
De zwakke advertentiemarkt drukte de resultaten van het onderdeel bedrijfsinformatie. In de Verenigde Staten kromp de advertentiemarkt bijvoorbeeld met 8 procent. VNU organiseert ook grote bedrijfsbeurzen, waarvan de meeste in de VS plaatsvinden. Daar zit groei in, stelde het concern.
De gidsendivisie blijft het moeilijk hebben. De omzet nam 19 procent af tot 184 miljoen euro. VNU overweegt het onderdeel te verkopen.