Piraten kapen schip Boskalis bij West-Afrika
Ze sloegen weer toe. Gewapende piraten kaapten zondag het zware ladingschip Blue Marlin van Boskalis voor de kust van Equatoriaal-Guinea in West-Afrika en schoten de brug in puin. De marine moest maandag de bemanning ontzetten. Piraterij neemt fors toe.
De kaping van het 225 meter lange transportschip voor zware lading van baggerconcern en maritiem dienstverlener Boskalis uit Papendrecht deed zich zondag voor op bijna 80 mijl afstand (150 kilometer) voor de kust van Equatoriaal-Guinea, ten zuiden van Nigeria en Kameroen.
De ruim 76.000 ton metende Blue Marlin –onder Maltese vlag– was zondag na het lossen in Equatoriaal-Guinea (780.000 inwoners) onderweg naar Malta. Meerdere gewapende piraten enterden het reusachtige transportschip vanaf een zodiac, een rubberen speedbootje.
De twintig bemanningsleden van de Blue Marlin wisten zich in allerijl in veiligheid te brengen in de citadel. Deze zwaar beveiligde, gepantserde ruimte op het schip is uitgerust met diverse communicatiemiddelen en voorzien van noodrantsoenen.
De bemanning van de Blue Marlin sloeg direct alarm bij de autoriteiten van Equatoriaal-Guinea en de NAVO-missie MDAT-GOG in de Golf van Guinee. Deze missie levert 24 uur per dag assistentie aan koopvaardijschepen die in de problemen komen.
Enteren
Het West-Afrikaanse land mobiliseerde direct twee helikopters, een marineschip en een schip van de Spaanse marine. Maandagochtend enterden de zeesoldaten van Equatoriaal-Guinea en Spanje bij daglicht het gekaapte vrachtschip en bevrijdden de bemanning.
De piraten bleken gevlogen. Bij hun verblijf aan boord van de Blue Marlin schoten ze veelvuldig in het rond. Op de brug richtten de piraten grote materiële schade aan, waardoor het schip onbestuurbaar is. De Blue Marlin bevindt zich nu op circa 40 mijl (75 kilometer) afstand van Equatoriaal-Guinea in internationale wateren.
De bemanningsleden verkeren in goede gezondheid. Topman Peter Berdowski van Boskalis spreekt zijn „complimenten” uit voor de bemanning voor hun „uiterst professionele en adequate optreden in deze levensgevaarlijke situatie.”
Verder spreekt hij zijn dank uit aan de marine van Equatoriaal-Guinea voor „snel en daadkrachtig handelen”. Daarbij noemt hij ook de Spaanse marine voor hun assistentie. „Door hun optreden kon deze kaping snel worden beëindigd en zijn onze collega’s in veiligheid gebracht.”
De marine van het West-Afrikaanse land heeft vijf gewapende beveiligers aan boord achtergelaten ter bescherming van het transportschip. Een opgetrommelde zeesleepboot moet de Blue Marlin naar een veilige locatie slepen.
Het aantal aanvallen van piraten is vorig jaar wereldwijd aanzienlijk toegenomen. Het Internationaal Maritiem Bureau (IMB) telde 210 gewapende incidenten in 2018. Een jaar eerder registreerde het IMB nog 180 aanvallen. De focus van piraterij ligt voor de kust van West-Afrika.
Het aantal aanvallen in de Golf van Guinee is meer dan verdubbeld. Tussen Ivoorkust en Congo deden zich zes kapingen voor. Dertien van de achttien belaagde schepen, voeren in deze regio. Ook 130 van de 141 gijzelingen en 78 van de 83 ontvoering voor losgeld, kwamen voor rekening van de piraten in de Golf van Guinee. Volgens het IMB is er „dringend” behoefte aan meer samenwerking tussen de landen aan de Golf van Guinee.
De Eerste Kamer heeft medio maart groen licht gegeven aan het inschakelen van particuliere, bewapende beveiligers op koopvaardijschepen. Piraterij vierde van 2008 tot en met 2012 hoogtij rond Somalië. De criminele activiteiten zijn hier dankzij NAVO-inspanningen gedaald.
Nederland staat de inzet van particuliere bewapende beveiligers tegen piraterij toe als de marine niet in staat is een Vessel Protection Detachment (VPD) te sturen. Inzet van deze beveiligingseenheid is relatief duur, omdat de marine hoge eisen stelt aan de veiligheid van manschappen.