Netwerk huiskerken in China blijkt sekte
Dat het ook als het gaat om de talloze huiskerken in China niet alles goud is wat er blinkt, blijkt wel nu langzamerhand bekend wordt wat de achtergronden zijn van de beweging Three Grades of Servant (de Drie Niveaus van Dienaren), met als leider ds. Xu Shuangfu.
Ds. Xu Shuangfu werd in april dit jaar samen met negentig van zijn medewerkers en volgelingen gearresteerd. Verschillende buitenlandse nieuwsdiensten die hierover berichtten, omschreven de TGS-beweging als een netwerk van orthodoxe huiskerken dat lijdt onder de vervolging door de communistische autoriteiten van China.
Gaandeweg wordt echter duidelijk dat de beweging allerminst als orthodox-christelijk kan worden gekarakteriseerd. Integendeel, zo meldt de Amerikaanse nieuwsdienst Compass Direct. „Er bestáán sekten in China, en het lijkt er sterk op dat de TGS-beweging er hier een van is.”
Volgens bronnen die de beweging van dichtbij kennen, werd de TGS eind jaren tachtig opgericht in de overwegend landelijke provincie Anhui. In het jaar 2000 claimde zij ruim een miljoen volgelingen te hebben, verspreid over het hele land, maar met name in Anhui, Sichuan en Noordoost-China.
Ds. Xu Shuangfu, grondlegger van de TGS, is rond de zestig jaar oud, hoewel hij er met zijn lange baard aanzienlijk ouder uitziet. Hij is ook bekend onder de naam Xu Shengguang, wat ”heilig licht” betekent. „Het lange haar en de baard hebben meer raakvlakken met traditionele daoïstische ideeën over het goddelijke dan met het christendom”, aldus Compass.
In het diepste geheim verreist Xu van plaats naar plaats, zo melden de bronnen. De plaatsen waar de grote leider overnacht, krijgen de benaming ”Heilige der Heiligen”, niet toegankelijk voor gewone sekteleden. TGS-evangelisten slapen in ”de Heilige Plaats”, terwijl gewone volgelingen hun bijeenkomsten houden in het zogeheten ”Buiten Hof” (Outer Court).
Duidelijk is dat Xu door deze rangschikking goddelijke status claimt. Compass: „De God van Israël in het Oude Testament stond slechts de hogepriester toe Hem te naderen (en dan nog maar één keer per jaar) in het allerheiligste gedeelte van de Joodse tempel.”
De sekte beweert de enige ware kerk te zijn. Mensen kunnen slechts zalig worden door lid te worden -én te blijven- van de TGS-beweging, zo leert Xu.
De voorganger gebruikt Jezus’ gelijkenis van de talenten (Matthéüs 25) als legitimatie om zijn beweging onder te verdelen in ”drie niveaus van dienaren”. Degenen op het hoogste niveau worden de apostelen genoemd. Xu zelf noemt zich de ”Grote Dienaar”. Ongehoorzaamheid aan zijn bevelen beschouwt hij als ongehoorzaamheid aan God Zelf.
Xu ziet zich verder als de enige bemiddelaar tussen God en mens. „Zijn volgelingen houdt hij voor dat zij hun zonden niet direct aan God moeten belijden, maar aan hem. Hierdoor stelt hij zichzelf in de plaats van Jezus.”
Typerend voor de TGS-beweging is ook het meedogenloze systeem van controle over haar aanhangers. Volgens de bronnen, die anoniem willen blijven, worden mensen die Xu ongehoorzaam zijn geslagen. Degenen die de sekte dreigen te verlaten, riskeren de doodstraf. Intussen baden de leider en zijn zus zich in weelde.
„De Chinese regering heeft hier en daar vergissingen gemaakt in het oormerken van huiskerkbewegingen als „duivelse sekten”, schrijft Compass. „Toch bestaan zulke sekten in China, en het lijkt erop dat de TGS-beweging er een voorbeeld van is.”
Ook de niet-officiële huiskerken en de officiële Drie-Zelfkerk in China hebben zich van de TGS-beweging gedistantieerd, aldus de nieuwsdienst.