T–Mobile zet volgende stap in prijzenoorlog sms
Telecomonderneming T–Mobile gaat zich mengen in de sms–prijzenoorlog die gaande is onder aanbieders van mobiele telefonie. Het bedrijf maakt het strijdtoneel gelijk breder door ook de belkosten te verlagen. „We gooien graag de knuppel in het hoenderhok", aldus een woordvoerder van de onderneming vrijdag.
Vanaf maandag kunnen klanten met een vooraf gekochte belkaart (prepaid) een kort tekstbericht versturen voor 9 cent. Het telecombedrijf laat het daltarief eerder ingaan waardoor vanaf 15.00 uur voor 20 cent per minuut kan worden gebeld. Eerder ging het goedkopere tarief pas 5 uur later in. In de piekuren kost 1 minuut bellen 45 cent.
De prijzenoorlog bij sms–berichten begon midden juni. Marktleider KPN verlaagde toen de prijs voor een kort tekstbericht naar 9 cent voor klanten die vooraf betalen. De andere partijen, waaronder Vodafone, Telfort en AH Mobiel, volgden met soortgelijke prijzen. Telecomaanbieder Orange laat klanten tot en met eind oktober in de weekeinden zelfs gratis sms–berichten versturen.
De andere telecomaanbieders hebben nog geen plannen om ook de belkosten te verlagen. „Wij willen niet dat onze klanten op de klok hoeven te kijken als ze goedkoper willen bellen, daarom hanteren wij een vast tarief per minuut", aldus een woordvoerster van Orange. Een woordvoerder van KPN laat weten dat het telecombedrijf „zijn eigen koers vaart". Ook Telfort en Vodafone zijn op korte termijn niet van plan de kosten te veranderen.
De verzending van een sms kostte voor de prijzenslag gemiddeld 23 cent. Dat bedrag is volgens de Consumentenbond veel te hoog, omdat de kosten voor de telecombedrijven slechts enkele centen zijn. Klanten kunnen de kosten wel omlaag krijgen door bijvoorbeeld tientallen sms–jes te kopen.