Rusland maakt bierreclame vrijwel onmogelijk
De Doema, de Russische Tweede Kamer, heeft donderdag unaniem ingestemd met een wetsvoorstel dat reclame voor bier aan zeer strenge regels bindt. Op radio en televisie mogen tussen 07.00 uur en 22.00 uur zelfs helemaal geen reclamespotjes voor bier meer worden uitgezonden.
Het tonen van beelden van mensen en dieren in bierreclames wordt eveneens verboden. Ook mogen spotjes het drinken van bier niet meer gelijkstellen aan maatschappelijk of sportief succes. Kranten mogen geen bieradvertenties meer afdrukken op de voor– en achterpagina. Reclame voor bier in en rond sportieve, medische en educatieve instellingen wordt geheel verboden.
Vooral in de sportwereld komen de maatregelen hard aan. Sportbestuurders vrezen zelfs dat het reclameverbod, dat ook geldt voor stadions, de doodsteek zal betekenen voor het toch al zieltogende Russische voetbal. De meeste clubs in de hoogste afdeling worden gesponsord door brouwerij Baltika.
De Russische autoriteiten beschouwen bier als de voornaamste oorzaak van toenemend alcoholisme onder de jeugd. Vorige maand stemde de Doema al voor een wetsvoorstel dat de verkoop van het gerstenat aan jongeren onder 18 jaar verbiedt. Bier mocht daarvoor overal vrij worden verkocht, omdat het niet op de lijst van alcoholhoudende dranken stond.