Binnenland

ProRail staakt omstreden veiligheidscampagne

ProRail staakt de omstreden veiligheidscampagne ‘Victim Fashion - Created by accident’. Het spoorbedrijf zegt dat het doel van de campagne is bereikt. ProRail toonde nagemaakte beschadigde kleding die jongeren droegen toen ze slachtoffer werden van een treinongeluk. De spoorbeheerder wilde zo tieners waarschuwen voor de gevaren op het spoor, maar er kwam veel kritiek op de campagne.

ANP
8 April 2019 11:37Gewijzigd op 16 November 2020 15:43
Jas uit de campagne. beeld ANP
Jas uit de campagne. beeld ANP

De campagne deed veel stof opwaaien. Veel machinisten en nabestaanden van slachtoffers van een treinongeluk schrokken van de beelden die werden gebruikt. Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) veroordeelde de nieuwe veiligheidscampagne en noemde deze „onnodig hard”.

ProRail zegt nu dat de boodschap bij de jongeren is aangekomen. De spoorbeheerder zegt zich „bewust te zijn van de heftigheid van de campagne”. Er is volgens ProRail gekozen voor een „impactvolle en realistische benadering” om zo door te dringen tot de „leefwereld van een lastig te bereiken doelgroep”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer